مشاور
تبلیغات مشاور
  
  



صفحه 2 از 9 نخستنخست 123456789 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 11 به 20 از 81

موضوع: از احتضار تا عالم قبر

  1. Top | #11



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    <<< الهم عجل لولیک الفرج >>>
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    3.82
    نوشته ها
    4,210
    تشکـر
    18,376
    تشکر شده 9,671 بار در 3,334 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر

    با توجه به اینکه اشتیاق به مرگ از اوصاف مومنین است و در آیات و روایات هم به آن اشاره شده است .

    آیا اشکالی دارد از خداوند درخواست و آرزوی مرگ داشته باشیم؟؟


    آرزوی مرگ:
    درست است که مومن همواره باید آماده مرگ و بلکه به تعبیر حضرت امیرالمؤمنین (ع) مشتاق مرگ باشد که فرمودند: (لولا الاجال التی کتب الله لهم لم تستقر ارواحهم فی اجسادهم طرفه عین..) شيعيان خالص آن قدر شوق لقاي الهي و درک ثواب خداي متعال و همچنين نگراني از عذاب الهي دارند که اگر اجلي که خدا برايشان تعيين فرموده، نبود روحشان در بدن قرار نمی‌گرفت(بحارالأنوار، ج 65، ص 192، باب صفات الشيعة و أصنافهم)
    ولی این به معنای درخواست مرگ از خداوند نیست

    در وسائل الشیعه نقل شده است که پیامبر اکرم (ص) بر مردی وارد شد که از زندگی شکایت می کرد و آرزوی مرگ داشت. رسول خدا به او فرمودند:
    آرزوی مرگ نکن چرا که اگر آدم خوبی باشی در صورت زنده بودن بر خوبی هایت افزوده میشود و اگر بدی کرده باشی فرصت جبران بدی ها و طلب رضایت از دیگران را پیدا میکنی؛ بنابراین آرزوی مرگ نکنید.


    واقعا هم همینطور است؛ زمانی برسد که ما محتاج یک ((لا اله الا الله)) و یا محتاج یک ((استغفرالله )) میشویم و دیگر به ما فرصت نمیدهند؛ پس چرا خودمان آرزوی از دست رفتن این فرصت را بکنیم.


    در فرهنگ دینی ما جایی نیست که از خداوند درخواست مرگ شده باشد مگر در دو مورد:


    1/شهادت
    2/زندگی بدون هیچ خیر و صلاح



    شهادت
    در دعای افتتاح می خوانیم ((وقتلا فی سبیلک فوفق لنا)) چرا که شهادت یک جهش است که یک مرتبه همه ی استعدادها در وجود آدمی به فعلیت میرسد. اگر انسان میخواهد در دنیا بماند تا کاری کند و رشدی در او صورت گیرد،شهادت بالاترین کار و سریع ترین رشد است.
    لذا خود معصومین (ع) از خداوند درخواست شهادت داشتند.

    درخواست مرگی هم که از حضرت زهرا (س) نقل شده است که از خداوند می خواستند که (( اللهم عجل وفاتی سریعا)) خداوندا در وفات من بسیار تعجیل فرما؛ در واقع درخواست شهادتشان بوده است.

    زندگی بدون هیچ خیر و صلاح

    دومین درخواست مرگ در جایی است که عمر انسان چراگاه شیطان شده باشد و از سرتاسر زندگی اش فقط ابلیس بهره میگیرد و هیچ خیر و صلاحی از انسان صادر نمی شود، طوری که هر چه بیشتر زنده بماند فقط بر تاریکی و ظلم و معصیت خود افزوده و شر و شقاوت را رشد می دهد.
    در دعای معروف امام سجاد در ((صحیفه سجادیه)) آمده است:


    مرا طول عمر عطا کن تا وقتی عمرم در طاعت توست ولی وقتی چراگاه شیطان شد مرا بمیران ((دعای مکارم الاخلاق))




    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  2. Top | #12



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    <<< الهم عجل لولیک الفرج >>>
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    3.82
    نوشته ها
    4,210
    تشکـر
    18,376
    تشکر شده 9,671 بار در 3,334 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر




    احتضار

    آخرین مرحله از مراحل زندگی دنیا و اولین مرحله از مراحل زندگی آخرتی لحظه احتضار است. یعنی همان لحظه قبض روح و جان دادن
    احتضار یعنی زمان حاضر شدن مرگ و ملائکه ی قبض روح؛ در این هنگام شخص محتضر چیزهایی را از عالم غیب و ملکوت مشاهده میکند و دیگر چشمان برزخی اش باز میشود و دیگر موجودات برزخی را میبیند ، وقت توبه پایان یافته است و ابدا هیچ فایده ای برایش ندارد.
    حالا که چشمش به عالم آخرت باز شده است دیگر ملائکه عذاب را میبیند و دیگر اینجا به اختیار خود، خدا و راه حق را انتخاب نکرده تا ارزشی داشته باشد، بلکه از روی ترس است و بالاجبار میخواهند او را ببرند. این توبه دیگر هیچ کمال و رشدی ندارد. از این رو توبه ی فرعون دم آخر پذیرفته نشد:


    هنگامیکه غرقاب دامن او را گرفت، گفت: ایمان آوردم به اینکه هیچ معبودی جز کسی که بنی اسرائیل به او ایمان آورده اند وجود ندارد و من از تسلیم شدگان هستم ((سوره یونس آیه 90))





    مشاهدات محتضر :
    1/مشاهده جایگاه برزخی خود
    2/دیدن ملکوت الموت و دیگر ملائکه
    3/دیدن حضرات معصومین (ع)
    4/حضور شیاطین
    5/تمثیل صورت مثالی اولاد و اموال و اعمال

    1/مشاهده جایگاه برزخی خود




    در روایات متعددی آمده است که هنگام احتضار انسان اجمالا میفهمد که موقعیت و جایگاه برزخی اش چگونه است و آن را مشاهده می کند.

    پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : هرگز کسی از شما از دنیا بیرون نمیرود مگر آنگاه که سرنوشت خود را بدانید و جایگاه خود را در بهشت یا دوزخ ببینید. (ریاض السالکین ج 2/ص 459/المحجه البیضاء ج8/ص 799)


    همچنین از امام صادق (ع) نقل شده است: وقتی جان مومن به گلو رسید و هنوز تمام نکرده، منزلگاه او در بهشت را نشان او میدهند . می گوید من را به دنیا برگردانید تا به خانواده ام بگویم چه مشاهده کرده ام. میگویند: این دیگر شدنی نیست (بحارالانوار ج 6/ص 2000)







    2/دیدن ملک الموت و دیگر ملائکه

    در روایات بسیار آمده است که محتضر دو دسته از ملائکه را میبیند:


    ملائکه ی رحمت
    ملائکه ی غضب
    اگر محتضر مومن باشد ،ملائکه ی رحمت به او بشارت میدهند و جان دادن را بر او آسان میکنند.


    اگر محتضر کافر باشد،ملائکه ی غضب به سختی جان او را قبض می کنند.


    همچنین در برخی روایات آمده است که علاوه بر ملائکه ی قبض روح و فرشتگان مرگ، ملائکه ی کاتب اعمال که به ((رقیب)) و ((عتید))معروف اند را میبیند. اگر محتضر از خوبان باشد از او تقدیر و وی را تقدیر میکنند و اگر از بدکاران باشد او را نفرین مینمایند که حق ما را رعایت نکردی.(بحارالانوار ج 6/ص 172)




    3/دیدار حضرات معصومین علیهم السلام


    مرحوم علامه مجلسی در جلد ششم ((بحارالانوار))دهها روایت نقل کرده که معصومین علیهم السلام به هنگام مرگ حاضر می شوند و در برخی روایات فلسفه ی حضور آنها نیز بیان شده است و آن اینست کهمومنی که محب پیامبر و آل اوست با مشاهده ی قیافه های ملکوتی و چهره های زیبای آن بزرگواران، آن هم با بشارتهایی که آن بزرگواران به او میدهند به راحتی دل از دنیا می کند و جان میدهد و زندگی در جوار آن خوبان پاکان را بر دنیا ترجیح می دهد و برعکس کسانی که یک عمر به تبهکاری گذرانده اند؛ همین که رهبران الهی را دیدند شرمندگی خاصی پیدا میکنند و بر غم ها یشان افزوده می گردد.

    سید صیرفی از امام صادق (ع) پرسید:آیا مومن در وقت قبض روح ناراحت است و از مرگ کراهت دارد؟
    حضرت فرمودند :
    خیر زمانیکه ملک الموت برای قبض روح می آید، ابتدا جزع و ناله ای سر میدهد. ملک الموت می گوید : ای دوست خدا جزع و ناله مکن. سوگند به خدایی که پیامبر را برانگیخت من نسبت به تو از پدر مهربانترم. چشمت را باز کن و نگاه کن. در آن حال رسول‌الله، حضرت امیر، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین و ائمه اطهار علیهم السلام بر او متمثل می شوند . به مومن گفته می شود اینان رفقا و همنشینان تو هستند ،مومن به آنها نگاه می کند در همین حال خطاب میرسد ((یا ایتها النفس المطمئنه (الی محمد و اهل بیته)ارجعی الی ربک راضیه (بالولایه) مرضیه (بالثواب) فادخلی فی عبادی (یعنی محمدا و اهل بیته) وادخلی جنتی))

    ای کسی که به محمد و اهل بیت او و مقامشان اطمینان و باور داری به سوی پروردگارت برگرد در حالیکه تو با ولایت از او راضی هستی و او هم با دادن ثواب از تو راضی است. پس داخل جمع بندگان من یعنی پیامبر و آل او شو و بر بهشت من وارد شو.و در این حال برای او هیچ چیز محبوب تر از آن نیست که روحش از بدنش جدا گردد و به آن ندا کننده بپیوندند.
    (بحارالانوار ج 6 ص 196)

    حال سوالی که اینجا مطرح میشود اینست که آیا همه ی انسان ها هنگام مرگ همه ی ائمه (ع) را میبینند؟؟


    آنچه مسلم است اینست که همه هنگام مرگ پیامبر اکرم (ص) و امیر المومنین (ع) را میبینند حال یا با چهره ی باز و یا با چهره ی غضبناک. این به ایمان و کفر و فسق محتضر بستگی دارد. اما مشاهده ی ملکوتی همه ی معصومین ظاهرا فقط مربوط به مومنان است





    4/حضور شیاطین

    در روایات داریم که در هنگام مرگ و احتضار شیاطین هم حاضر میشوند بلکه بتوانند این دم آخر ایمان را از محتضر بگیرند و او را در حالت کفر و بغض از خدا از دنیا برود. سعی میکنند چیزهایی از امور دنیا که مورد علاقه ی محتضر است را پیش چشم او مجسم کنند تا با دلتنگی که دارد از مرگ بدش بیاید و نخواهد دل بکند و با بغض و ناراحتی از خداوند از دنیا برود (بحارالانوار ج 6ص 195)




    5/تمثیل صورت مثالی اولاد و اموال و اعمال
    امیر المومنین در این باره می فرمایند:
    فرزند آدم وقتی که در آخرین روز از روزهای دنیا و اولین روز از روزهای آخرت قرار گرفت، مال و فرزند و عمل او برایش تمثل یافته و در نظرش مجسم میشوند شخص محتضر به مالش توجه کرده و می‌گوید: قسم به خدا که من نسبت به حفظ تو حریص و در مصرف تو بخیل بودم. اینک از تو برای من چه کاری ساخته است و چه کمکی از ناحیه ی تو به من خواهد شد؟ مال در پاسخ او میگوید: کفنت را از من بردار. سپس محتضر روو به فرزندانش نموده و می گوید: قسم به خدا که من نسبت به شما محبت داشته و حامی شما بودم اینک از شما برای من چه کاری ساخته است؟ آنها در پاسخ میگویند:تو را به طرف قبر برده و در آنجا دفنت خواهیم کرد.(یعنی کاری از ما ساخته نیست )
    محتضر متوجه اعمال خود شده و خطاب به آن میگوید: به خدا قسم نسبت به تو بی میل و زاهد بودم و تو بر من گران بودی. اینک از تو برای من چه خواهد بود؟ عمل در پاسخ می‌گوید :من از تو جدا نخواهم شد، بلکه قرین و رفیق تو خواهم بود هم در قبر و هم در قیامت تا زمانیکه منو تو را در محضر پروردگارت عرضه نمایند
    (وسائل الشیعه ج 16/ص 563)




    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  3. Top | #13



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    <<< الهم عجل لولیک الفرج >>>
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    3.82
    نوشته ها
    4,210
    تشکـر
    18,376
    تشکر شده 9,671 بار در 3,334 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر



    سکرات مرگ و غمرات موت


    اسم دیگر وقت احتضار ((سکرات موت)) و ((غمرات موت)) است که هر دو در قرآن آمده است. سکرات ، جمع ((سکره)) است یعنی آن حالت گیجی و سردرگمی شبیه مستی


    قرآن می فرماید:
    ((وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ؛ و سرانجام سکرات مرگ بحق فرا میرسد ( و به انسان گفته میشود) این همان چیزی است که تو از آن میگریختی
    ))(سوره ق آیه19)


    غمرات هم به معنای شدائد و سختی هاست


    ((وَلَوْ تَرَى إِذِ الظَّالِمُونَ فِی غَمَرَاتِ الْمَوْتِ
    و اگر ببینی هنگامی که این ظالمان در شدائد مرگ فرو رفته اند.))
    (سوره انعام آیه 93)

    این عنوانها هر یک حالتی از آن زمان را بازگو میکند. از یک طرف حسرت و دوری از دنیا و جدا شدن از اموری که مورد علاقه اوست و از طرف دیگر ترس و وحشت زیاد از موجودات عجیب و غریبی که دارد میبیند و نیز ترس از عواملی که ناشناخته است و دارند او را به آن سمت میبرند واز طرف سوم خود فشار جدا شدن روح از بدن است .
    همه ی اینها آنچنان انسان را به حالت گیجی و سردرگمی و تحیر فرو میبرد که قرآن آن را ((سکرات الموت)) نامیده است


    توصیف سکرات مرگ در کلام امیرالمؤمنین :



    حضرت امیر (ع) در خطبه 109 نهج البلاغه سکرات موت را اینگونه توصیف میکنند.
    آنچه بر انسان در لحظه مرگ می گذرد؛ قابل وصف نیست از طرفی سکرات مرگ و سختی و جان دادن و از طرف دیگر غم واندوه فرصت هایی که از دست داده اند تمام وجودشان را میگیرند.
    در آن لحظات سخت اعضای بدن سست میگردد و رنگش تغییر می‌کند. با لحظه لحظه زیاد شدن آثار مرگ زبان از کار می‌افتد و قدرت سخن گفتن سلب میگردد. ولی همچنان در بین اعضای خانواده ی خود، آنها را با چشم نگنگاه می کند و با گوش هایش می شنود عقلش نیز سالم و فکرش باقی است .
    فکر میکند عمرش را در چه راهی تباه کرده و روزگارش را در چه چیزهایی به پایان رسانده. به یاد اموالی می افتد که با خون دل آنها را جمع کرده و کاری به حلال و حرام آن نداشته و حال باید برود و جواب گوی آنها باشد. لذت و استفاده ش برای دیگران و حساب پس دادن و بدبختی اش برای او مانده است.
    مرگ همچنان بر اعضای بدنش چیره میگردد تا آنجا که گوشش هم مثل زبانش از کار می افتد و فقط به خانواده اش نگاه میکند ولی دیگر صدایی نمی شنود پس از مدتی چشم او نیز از کار می افتد و روح از بدنش خارج می شود و مانند مرداری در بین اعضای خانواده اش می افتد بطوری که از نشستن نزد او وحشت میکنند و از نزدیک شدن به او دوری مینمایند.
    دیگر نه گریه کننده ای او را یاری میکند و نه کسی جوابش را میدهد . سپس او را برداشته و به سوی آخرین منزلگاهش میبرند.و او را به دست عملش میسپارند و از دیدارش برای همیشه چشم میپوشند.
    البته از کلام حضرت امیر پیداست که اینطور جان دادن مخصوص کسی است که حلال و حرام را در زندگی رعایت نکرده و عمرش را تباه کرده وگرنه برای مومنانی که اهل مراقبه و مراعات شئون دینی و الهی هستند صحنه صحنه ی دیگری است






    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  4. Top | #14



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    <<< الهم عجل لولیک الفرج >>>
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    3.82
    نوشته ها
    4,210
    تشکـر
    18,376
    تشکر شده 9,671 بار در 3,334 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر


    قبض روح مومن

    امام سجاد در روایتی قدسی میفرمایند:


    خداوند می فرماید: پس وقتی که اجل حتمی بنده ی مومن من فرا میرسد من دو گل از بهشت به سوی او میفرستم که نام یکی از آنها ((مسخیه)) و دیگری ((منسیه)) است. آن مومن بابوییدن گل مسخیه نسبت به مالش بی علاقه میشود و با بوییدن گل منسیه دنیا را از یاد می برد. بعد من روح او را قبض میکنم.
    (بحارالانوار ج 6 ص 152)
    اهل ایمان چنان با بوی عطر این نسیم های بهشتی سرمست می شوند که دیگر علاقه ای به ماندن در دنیا ندارند و به شوق عطر دل انگیزی که از حرم الهی به مشامشان رسیده است به راحتی جان میدهند

    به امام صادق گفته شد مرگ را برای ما توصیف کنید: حضرت فرمودند :
    مرگ برای مومن همانند بهترین بوییدنی هاست که ببوید و در اثر استشمام بوی خوش آن عطسه ای بزند و تمام ناراحتی ها و رنج ها یکجا از او قطع شود
    (بحارالانوار ج 6 ص 152 )


    قرآن نیز می فرماید:

    الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلَامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
    ملائکه و فرشتگانی که مامور گرفتن جان مومنان هستند، به آن پاکان با تقوا می گویند:سلام بر شما به خاطر اعمال خوبی که داشتید، داخل بهشت شوید.

    (سوره نحل آیه 32 )


    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  5. Top | #15



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    <<< الهم عجل لولیک الفرج >>>
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    3.82
    نوشته ها
    4,210
    تشکـر
    18,376
    تشکر شده 9,671 بار در 3,334 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر

    انواع جان دادن
    خوبانی که راحت جان میدهند
    خوبانی که سخت جان میدهند
    بدانی که راحت جان میدهند
    بدانی که سخت جان میدهند


    خوبانی که راحت جان میدهند


    این نوع جان دادن مربوط به مومنان پاک نهادی است که زندگی خود را بر مدار حق و اطاعت از خداوند و سیره ی اهل بیت علیهم السلام سپری نموده اند


    خوبانی که سخت جان میدهند

    انسان های مومنی که هنوز گناهان و خطاهایی به گردن شان مانده و نیاز است آثار آنها پاک شوند؛ چه بسا باسختی جان دادن تصفیه گردند و همین سختی کفاره ی گناهانشان شود.
    پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: *اَلموتُ كفارهُ لذّنوب المومنین؛ مرگ و سختی های آن کفاره ی گناهان اهل ایمان است*
    (الامانی للمفید ص283)







    بدانی که راحت جان میدهند

    برخی از کفار و اشقیا ممکن است جان دادن آسانی داشته باشند و چه بسا همین امر موجب حیرت اطرافیان او گردد که چطور با این بدی ها انقدر راحت جان داد؟! ولی باید توجه داشت که خداوند اجر و پاداش عمل کسی را ضایع نمی کند و از طرفی قسم یاد کرده که پس از مرگ به کافر احسانی نکند. قهرا پاداش خوبی کافر در همین دنیا داده می شود . بنابراین اگر حسناتی از او بی پاداش مانده باشد ؛همین آسان جان دادن به هنگام مرگ می تواند پاداش او باشد ؛ چون این هنگام هنوز جزء دنیا محسوب میشود. امام کاظم (ع) فرموده اند:و کافران را از حسناتشان تصفیه می نماید و آخرین لذت و آسودگی است که به آنان میرسد و آخرین پاداش نیکی است که به نفع آنان است (بحارالانوار ج 6 ص 155)
    بنابراین راحت مردن کافر به خاطر تسویه حسابی است که خداوند نسبت به کارهای نیک آنان انجام میدهد.


    بدانی که سخت جان میدهند

    سخت جان دادن اولین سیلی ماموران الهی است که شروع زندگی عذاب آور آنان را به آنها بشارت میدهند.

    مرحوم آیت‌الله اراکی خاطره ای از منبر محدث قمی (رحمه الله )نقل کرده اند که خودشان از ایشان شنیده اند:
    زمانی وارد قبرستان وادی السلام نجف شدم ، ناگهان صدای نعره های دلخراشی را شنیدم که هر چه نزدیک تر می شدم نعره ها شدیتر شدیدتر میشد ؛ نعره هایی شبیه نعره های شتری که او را داغ می کنند و بر زخم او داغ میگذارند. اما متوجه شدم دیگران دارند خیلی عادی حرکت میکنند و نمی شنوند از کسی سوال کردم شما صدایی نمی شنوید ؟؟
    گفت : خیر. فهمیدم که فقط من می شنوم وقتی نزدیک به جنازه ای شدم که داشتند دفنش می کردند دیدم فریادها از اوست که گویی قبرستان را به لرزه درآورده. چه ظالمی بود که انقدر زود عذاب شروع شده بود. بله برخی را اینگونه با عذاب استقبال میکنند.


    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  6. Top | #16



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    <<< الهم عجل لولیک الفرج >>>
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    3.82
    نوشته ها
    4,210
    تشکـر
    18,376
    تشکر شده 9,671 بار در 3,334 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر


    عوامل آسان جان دادن
    ایمان و اعتقاد سالم
    ولایت اهل بیت بویژه حضرت امیر (ع)

    صله ی رحم و نیکی به والدین
    مداومت بر تسبیحات حضرت زهرا (س)


    مداومت بر نماز اول وقت
    انگشتر عقیق به دست کردن
    خواندنلاحول ولا قوةالابالله
    خواندن دعای عدیله
    خواندن تعقیبات رضیت بالله ربا..
    قرائت قل هوالله احد پس از هرنماز


    روزه ی ماه رجب به هر مقدار

    که هریک با ذکر حدیث و روایت توضیح خواهد داده شد :
    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  7. Top | #17



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    <<< الهم عجل لولیک الفرج >>>
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    3.82
    نوشته ها
    4,210
    تشکـر
    18,376
    تشکر شده 9,671 بار در 3,334 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر

    ایمان و اعتقاد سالم




    بدون شک اولین شرط برای راحتی هنگام مرگ اینست که انسان :خدا و آخرت و دین را قبول داشته باشد و اتصالش با خدا برقرار باشد و با خدا قهر نباشد تا وقتی او را به سوی خدا می برند اکراه نداشته باشد و سختی نکشد و بداند به سوی دوستش می رود نه دشمنش



    ملاقات حضرت ابراهیم (ع) با عزرائیل



    در روایتی آمده است :
    که حضرت عزرائیل بر ابراهیم خلیل الله ظاهر شد، حضرت ابراهیم (ع) وقتی حضرت عزرائیل را دید حس کرد که دیگر آخر کار است پرسید:" یا ملک الموت اداع ام ناع " آیا آمده ای دعوتم کنی خودم به اختیار خودم بیایم یا دیگر کار تمام است و اختیاری نیست؟؟

    عزرائیل فرمود: نه اختیار داری.

    حضرت ابراهیم فرمود: " فهل رایت خلیلا یمیت خلیله " آیا دیده ای دوستی جان دوستش را بگیرد؟؟ حضرت عزرائیل ماند که چه کند و چه جواب دهد!!

    خداوند متعال فرمودند : به ابراهیم بگو: " هل رایت حبیبا یکره لقاء حبیبه ان الحبیب یحب لقاء حبیبه " آیا دوستی را دیده ای که از ملاقات دوستش ناراحت باشد ؟؟ قطعا دوستش مشتاق دیدار اوست (بحارالانوار ج 6 ص 127)



    بنابراین هر چه ایمان و اعتقادات ما محکم تر باشد مرگ برای انسان راحتر و لذت بخش تر است



    در روایات متعدد آمده است که حضرت عزرائیل به مومن می گوید : من از پدر و مادر مهربان به تو مهربانترم.


    و یا اینکه در روایات آمده که ملک الموت هنگام مرگ به مومن شهادتین را تلقین میکند ؛ ملائکه به او خوش آمد گویند یا برای مومن دسته گل معطر یا نسیم رحمت می فرستند که همه ی این تشریفات فقط برای مومنان است.




    ولایت اهل بیت بویژه حضرت امیر (ع)




    شرط دوم برای راحت و آسان جان دادن محبت و ولایت اهل بیت است که در واقع نشانه ایمان ناب و کامل است .
    امام باقر (ع) فرمودند:
    ولایت ما همان ولایت خداست که خداوند هیچ پیامبری را جز به آن مبعوث نساخت.(بحارالانوار ج 26 ص 281)


    ولایت اهل بیت در حقیقت ولایت حق و شانی از شئون توحید است. لذا در روایات ما توحید را تا "علی ولی الله " دانسته اند. هم از امام رضا (ع) و هم امام سجاد (ع) روایت شده است که پس از دو جمله شهادتین "هی لا اله الا الله و محمد رسول الله " فرمودند: "و علی امیرالمومنین ولی الله " و بعد فرمودند: "الی هیهنا التوحید " توحید تا اینجاست. (البرهان ج 4 ص 344)


    بنابراین لطف اهل بیت علیهم السلام همواره در همه جا به دوستانشان می رسد چه در دنیا چه در هنگام مرگ چه در عالم برزخ و چه در قیامت.


    به تعبییر زیارت جامعه کبیره آنها " رحمت موصوله "هستند ؛ رحمتی که متصل است و هیچ گاه قطع نمیشود






    دستگیری اهل بیت در برزخ چگونه است؟


    در برخی روایات آمده است که برزختان با خودتان است و شفاعت ما در برزخ نیست و در قیامت است این روایات باید در جای خود و با توجه به بقیه روایت معنا شود. یا به این معناست که شفاعت اصلی اهل بیت در برزخ نیست بلکه در مراحل و منازل بسیار سخت و هولناک قیامت است نه اینکه اصلا شفاعتی در برزخ نباشد لذا در زیارت عاشورا می خوانیم : "اللهم الرزقنا شفاعه الحسین یوم الورود" خداوندا روزی که بر تو وارد می شوم شفاعت حسین (ع) را نصیبم کن.
    دستگیری اهل بیت علیهم السلام را در بررخ را اصطلاحا شفاعت نمی گویند بلکه کرامت و عنایت میگویند. همانطور که در دنیا دستگیری های متعدد دارند.
    کیمیای ولایت امیرالمومنین(ع)


    ولایت و محبت همه ی ائمه (ع) شرط است و مخصوصا داشتن محبت و ولایت امیرالمومنین کیمیاست .


    امیرالمؤمنین (ع) میزان حق و باطل است، مرز و ملاک ایمان و کفر است. چنانکه امام صادق (ع) فرمودند : محبت علی (ع) ایمان است و بغضش کفر (بحارالانوار ج 39 ص 194)


    پیامبر اکرم (ص) نیز فرمودند : هر کس علی (ع) را دوست بدارد خداوند شدت و سختی جان دادن را بر او آسان میکند. (بحارالانوار ج 7 ص222)







    روزی پیامبر (ص) به اصحاب فرمودند :


    کدام یک از شما تمام عمر همه روز روزه دارد؟؟ همه شب ها به شب زنده داری و عبادت مشغول است؟؟ هر شبانه روز یک ختم قرآن میکند؟؟ سلمان فرمود: من یا رسول الله


    عجب!! همه عمر روزه و همه شب احیا و عبادت و هر شبانه روز ختم قرآن،!!


    بکی از اصحاب خشمگین و عصبانی گفت: سلمان راست نمیگوید!! من خودم دیدم خیلی روزها غذا می‌خورد و خیلی شبها هم در خواب است. رسول‌الله ناراحت شدند و فرمودند : ساکت شود؛ تو کجا و سلمان کجا از سلمان سر ادعاهایش را بپرس.


    سلمان فرمود:اینکه گفتم تمام سال روزه ام چون در هر ماه سه روز روزه دارم و خداوند در قرآن فرموده است : اگر کسی یک کار خوب انجام دهد من ده برابرش میکنم " من جاء بالحسنه فله عشر امثالها"(سوره انعام آیه 16) و این یعنی سی روز روزه داری. پس یعنی گویی من همه ی ماه روزه ام بعلاوه روزه ماه شعبان را نیز میگیرم و به رمضان وصل میکنم و این خودش روزه ی عمر است.
    و اینکه گفتم همه ی شب را احیا و عبادت میکنم چون رسول الله فرمودند : هر که با وضو بخوابد گویا همه ی شب را احیا کرده و من همیشه با وضو می خوابم.
    و اینکه گفتم روزی یک بار قرآن را ختم میکنم؛ چون رسول الله به امیرالمؤمنین فرمودند : یا علی مثل تو در امتم مثل سوره ی توحید است در قرآن . هر که یکبار آن را بخواند ثلث آن را خوانده است و اگر دوبار بخواند دو ثلث قرآن را خوانده است و اگر سه بار بخواند گویی همه ی قرآن را ختم کرده است . ای علی هر که تورا به قلب دوست بدارد ثلث ایمان را دارد. اگر به زبان و قلب دوست داشته باشد دو ثلث ایمان را دارد و اگر به زبان و قلب و عمل تو را دوست داشته باشد ایمانش کامل است.
    قسم به کسی که مرا به حق فرستاده ای علی اگر اهل زمین همه تو را دوست میداشتند چنانکه اهل آسمان و ملکوتیان دوستا دارند خداوند احدی را به دورخ عذاب نمیکرد؛ این را پیامبر فرمود. حال من هر روز سه مرتبه سوره ی توحید را تلاوت میکنم. (بحارالانوار ج 22 ص 318)


    بله ولایت حضرت امیر را به قلب و زبان و عمل داشتن کمال ایمان است و اگر همه این ولایت را داشتند اصلا جهنم خلق نمیشد.





    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  8. Top | #18



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    <<< الهم عجل لولیک الفرج >>>
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    3.82
    نوشته ها
    4,210
    تشکـر
    18,376
    تشکر شده 9,671 بار در 3,334 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر

    صله ی رحم و نیکی به والدین

    یکی دیگر از اموری که رعایت آن باعث آسانی سکرات موت می شود، صله ی رحم است. به خویشاوندان و نزدیکان رحم می گویند چون جلوه ای از رحمت خداوند در آن ظهور کرده است. خداوند است که اینگونه محبت ها را در بین جمعی از انسان ها به نام ارحام انداخته است.
    کسی که قطع رحم می کند در واقع رحمت خدا را از خود قطع می کند.


    امام صادق (ع) فرمودند :
    هرکه دوست دارد خداوند سکرات مرگ را بر او آسان نماید نسبت به خویشان پیوند و نسبت به پدر و مادر احسان و نیکی داشته باشد (بحارالانوار ج 79 ص65)




    قطع رحم خصوصا نسبت به والدین عقوبت های سنگینی دارد. مرحوم محدث قومی در کتاب" منازل الاخره" از مرحوم کافی روایتی نقل کرده است.
    حضرت رسول (ص) در هنگام وفات جوانی نزد او حاضر شد و به او فرمود :

    بگو: "لا اله الا الله "
    آن جوان زبانش بسته شد و نتوانست بگوید. حضرت به زنی که در کنار آن جوان بود فرمود: آیا این جوان مادر دارد؟ عرض کرد بله من مادر او هستم.
    حضرت فرمود : آیا تو بر او خشمناکی ؟
    گفت: بله و شش سال است که با او سخن نگفته ام .
    حضرت فرمود : اینک از او راضی شو. آن زن گفت : "رضی الله عنه یا رسول‌الله برضاک عنه" یا رسول‌الله خداوند به رضایت شما از او راضی باشد.
    و چون این کلمه را که نشانه رضایت از پسرش بود را گفت زبان آن جوان باز شد..حضرت به او فرمود : بگو "لا اله لا الله " جوان تکرار کرد و گفت.
    حضرت فرمود : چه می بینی؟ عرض کرد مرد سیاه و زشتی با جامه هایی چرک و چروک و بدبو که ای تعفن او راه نفس من گرفته شده است. حضرت فرمود : بگو:
    ای خدایی که عمل کم و اندک را میپذیری و از گناهان بسیار در می گذری عمل اندک مرا بپذیر و از گناهان بزرگ و بسیار من درگذر که همانا تو آمرزنده و مهربانی

    جوان آن کلمات را گفت آن وقت حضرت به او فرمود : نگاه کن چه میبینی؟

    گفت : مرد سفید رو و زیبا میبینم با بویی خوش و لباسی فاخر و آن سیاه اولی دارد می رودحضرت فرمودند : همین کلمات را تکرار کن او دوباره گفت و عرض کرد دیگر آن سیاه را نمی بینم و در همین حال از دنیا رفت.
    (جامع الاحادیث الشیعه ج 26 ص 922)

    مرحوم محدث قمی میفرماید:

    خوب در این حدیث تامل کن و ببین اثر عقوق چه اندازه زیاد است که در این جوان با آنکه از صحابه شمرده میشد و کسی مثل پیامبر به عیادت او آمده و خود آن جناب شهادتین را به او تلقین فرمود نتوانست آن را بر زبان آورد مگر وقتی که مادرش از او راضی شد


    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  9. Top | #19



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    <<< الهم عجل لولیک الفرج >>>
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    3.82
    نوشته ها
    4,210
    تشکـر
    18,376
    تشکر شده 9,671 بار در 3,334 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر



    مداومت بر تسبیحات حضرت زهرا (س)



    مداومت بر تسبیحات حضرت زهرا (س) بعد از نمازهای واجب یکی دیگر از اموری است که باعث آسان جان دادن می شود .

    این تسییحات گنجی است که به ما رسیده است و از بزرگترین هدایای الهی بوده که پیامبر بزرگوار به حضرت زهرا داده اند.

    به تعبییر امام صادق (ع) اگر بهتر از این چیزی بود پیامبر همان را عطا می کرد

    امام صادق (ع) فرمودند : این تسبیحات نزد من از هزار رکعت نماز در روز بالاتر است. (بحارالانوار ج 82 ص 332)
    و ما همانطور که فرزندانمان را به نماز امر میکنیم به این تسبیحات هم امر مینماییم.

    و بعد فرمودند : کسی که بر آن مداومت داشته باشد دچار شقاوت و عاقبت سوء نمی شود






    مداومت بر نماز اول وقت








    پیامبر اکرم (ص) فرمودند : عزرائیل روزی پنج نوبت همه ی انسانها را هنگام نمازهای پنج گانه نظارت میکند؛
    اگر شخص از کسانی است که بر نماز در این اوقات مواظبت دارد؛ خوده ملک الموت هنگام مرگ شهادترا به او تلقین میکند و ابلیس را از او دور میکند(وسائل الشیعه ج 2 ص 455)




    انگشتر عقیق به دست کردن


    در روایتی از امام حسن عسکری (ع) به دست راست کردن عقیق از علائم مومن شمرده شده است (بحارالانوار ج 98ص 329) و در روایت از امام صادق (ع) باعث عاقبت بخیری وآسان جان دادن و دفع مکروه وبلاست (ثواب الاعمال ص 173)






    خواندن لاحول ولا قوةالابالله




    از امام صادق روایت شده است که خواندن هفت بار " " در تعقیبات نماز صبح و نماز مغرب باعث دفع مرگ بد و فشار قبر میشود
    (این دعا در کتاب مفاتیح‌الجنان بخش ادعیه مشهور قبل از دعای جوشن کبیر آمده است )






    خواندن دعای عدیله
    8/خواندن عدیله


    پس از خواندن این دعا ، بنا به توصیه ی برخی علمای بزرگ از جمله فخرالمحققین ،فرزند علامه حلی اعتقاداتمان را در نظر بگیریم و صادقانه آن را نزد خداوند به امانت بسپاریم و فراز آخر دعا را بخوانیم:






    اَللّهُمَّ يااَرْحَمَ‏ الرَّاحِمينَ، اِنّى ‏اَوْدَعْتُكَ يَقينى‏ هذا، وَثَباتَ‏ دينى‏،


    خدايا اى مهربان ترين مهربانان من اين يقينم را (كه عرضه داشتم) و استقامت‏ در دينم را نزد تو به وديعت نهادم



    وَاَنْتَ خَيْرُ مُسْتَوْدَع ٍ، وَقَدْ اَمَرْتَنا بِحِفْظِ الْوَدآئِعِ، فَرُدَّهُ عَلَىَّ وَقْتَ‏



    و تو بهترين امانت دارانى و خودت ما را به امانت‏ دارى دستور داده ‏اى پس اى خدا اين امانت را هنگام‏

    حُضُورِ مَوْتى‏ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ
    مرگ به من برگردان به رحمتت اى مهربانترين مهربانان



    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  10. Top | #20



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    <<< الهم عجل لولیک الفرج >>>
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    3.82
    نوشته ها
    4,210
    تشکـر
    18,376
    تشکر شده 9,671 بار در 3,334 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر

    خواندن تعقیبات رضیت بالله ربا..

    این تعقیبات یک دور مرور اعتقادات است و توصیه شده پس از هر نماز خوانده شود و در مفاتیح الجنان هم بعد از دعای عدیله آمده است به فرموده ی امام صادق (ع) این تعقیبات برای حفظ و ثبات ایمان مناسب است.




    رَضيتُ بِاللَّهِ رَبّاً، وَبِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وآلِهِ نَبِيّاً، وَبِالإِسْلامِ‏ ديناً
    راضى و خشنودم كه پروردگارم خدا است و محمد صلى الله عليه و آله پيغمبرم هست و اسلام‏ دینم

    وَبِالْقُرآنِ كِتاباً، وَبِالْكَعْبَةِ قِبْلَةً، وَبِعَلِىٍّ وَلِيّاً وَاِماماً، وَبِالْحَسَنِ‏ وَالْحُسَيْنِ
    و قرآن كتابم و كعبه قبله‏ ام و على صاحب اختيار و امام من است و حسن و حسین

    وَعَلِىِ‏ بْنِ‏ الْحُسَيْنِ، وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ، وَجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَمُوسى‏ بْنِ‏ جَعْفَرٍ
    و على بن الحسين و محمد بن على و جعفر بن محمد و موسى بن‏ جعفر

    وَعَلِىِّ بْنِ مُوسى‏، وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ، وَعَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَالْحَسَنِ بْنِ‏ عَلِیٍّ
    و على بن موسى و محمد بن على و على بن محمد و حسن بن‏ علی

    وَالْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ، صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ اَئِمَّةً
    و حجة بن الحسن صلوات الله عليهم امامان و پيشوايان منند خدايا من به پيشوايى ايشان

    اَللّهُمَّ اِنّى‏ رَضيتُ بِهِمْ اَئِمَّةً، فَارْضَنى‏ لَهُمْ، اِنَّكَ عَلى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَديرٌ
    خشنودی مرا هم مورد خشنودى آنان گردان كه تو بر هر چيز توانايى‏




    قرائت قل هوالله احد پس از هرنماز



    از رسول‌الله (ص) نقل شده است که فرمودند: فمن تعاهد قراءتها بعد کل صلاه ... ولا یذوق سکرات الموت
    کسی که قرائت سوره ی توحید را بعد از هر نماز ترک نکند یکی از آثار آن اینست که طعم سکرات و سختی های هنگام مرگ را نمیچشد (بحارالانوار ج 89 ص 361)


    روزه ی ماه رجب به هر مقدار



    از امام صادق (ع) روایت شده است که روزه ی یک روز از ماه رجب از شدت سکرات و هول بعد از مرگ و عذاب قبر ایمن می دارد (بحارالانوار ج 94 ص 33)


    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

صفحه 2 از 9 نخستنخست 123456789 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

بازدید کنندگان با جستجو های زیر این صفحه را پیدا کرده اند

بدبینی نابینای معره

لیست کاربران دعوت شده به این موضوع

جستجوهای مرتبط در گوگل

ازاده نامداری,  ازدواج موقت,  ازدواج سفید,  ازالة الكرش,  ازدواج سایت وام,  از یوتیوب دانلود,  ازاد کرج دانشگاه,  ازاد شهر قدس دانشگاه,  ازاد دانشگاه,  ازدواج فال,  از احتضار تا عالم قبر,  منظور از احتضار,  آهنگ احتضار از گروه ورطه,  فیلم ایرانی,  فیلم زایمان طبیعی,  فیلم عروسی,  فیلم داعش,  فیلم خنده دار,  فیلم های خنده دار,  فیلم ایرانی جدید دانلود,  فیلم جشنواره فجر,  فیلم دانلود,  فیلم جدید دانلود,  مرگ,  مرگ پدر,  مرگور,  مرگ اتنا,  مرگی,  مرگ ماهی,  مرگی کا علاج,  مرگ قو,  مرگة بامية,  مرگة سمك,  

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
twitter Google Plus facebook


آدرس ایمیلتان را بدون دابلیو دابلیو وارد کنید