مشاور
تبلیغات مشاور
  
  



صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 41 به 50 از 62

موضوع: از احتضار تا عالم قبر

  1. Top | #41



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    خوشبتختی یعنی فقط عشق به خدا ...
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    4.09
    نوشته ها
    3,770
    تشکـر
    17,837
    تشکر شده 9,149 بار در 3,049 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    8

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر


    زندگی برزخی چگونه است؟ اصلًا برزخ کجاست؟ آیا آنجا هم آدمها با هم زندگی میکنند؟


    زندگی در برزخ

    البته واقع مطلب این است که «. دست ما کوتاه و خرما و بر نخیل » باید برویم و ببینیم.
    از مرحوم آقا جمال گلپایگانی که از مراجع باعظمت تقلید بود، نقل میکنند که: پس از مرگِ میرزاي نائینی، ایشان را در خواب دید و گفت چه خبر؟ مرحوم نائینی گفته بود: یک مرگ و عالم برزخی میگوییم،یک چیزي میشنویم. باید بیایی ببینی.


    اما اجمالًا پس از مرگ، زندگی در عالم برزخ با بدن برزخی شروع میشود که هزاران بار متکاملتر از این بدن دنیوي است. بدن برزخی یا مثالی، صورتی شبیه همین بدن دارد، ولی جرم و جسم و سنگینی ندارد. شبیه بدن درخواب و البته بارها قويتر از آن.


    امام صادق(ع)فرمودند«. فِی اَبْدَانٍ کاَبْدَانِهِمْ »و در حدیثی دیگر آمده است :« فِی قَالَبٍ کقَالَبِهِ فِی الدُّنْیا » در عالم برزخ درک و فهم و خوردن و آشامیدن و لذت و عذاب هست و به مراتب هم قويتر از درك و فهم و لذتها و عذابهاي دنیاست، با همان بدن مثالی.(بحارالانوار ج6 ص268)(بحارالانوار ج58 ص50)


    از امام صادق(ع)پرسیدند: روح انسان پس از مردن به کجا میرود؟ فرمودند: ارواح مؤمنین در اطاقهایی در بهشت به سر میبرند. یأْکلُونَ مِنْ طَعَامِهَا وَ یشْرَبُونَ مِنْ شَرَابِهَا وَ یتَزَاوَرُونَ فِیهَا؛ از غذاهاي بهشتی میخورند و از شرابهاي بهشتی مینوشند و همدیگر را ملاقات میکنند و از احوال هم جویا میشوند. ارواح کفار هم در جایگاههایی از آتش هستند و غذاها و نوشیدنیها براي آنها عذاب آور است»(بحارالانوار ج6 ص234)


    زندگی در برزخ، زندگی فردي است و دیگر مثل دنیا نظام اجتماعی برقرار نیست. آنجا هر کس با عقاید و اخلاق و اعمالش که به شکلهاي مناسب آن طرف درمیآید، همراه است. البته برزخیان و کسانی که اهل بهشت برزخ هستند، همدیگر را میبینند و دور هم مینشینند و با هم انس دارند، اما زندگی اجتماعی به این معنا که نیازهایشان را با هم برطرف کنند و به هم کمکی کنند ندارند


    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  2. کاربران زیر از reza1 بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  3. Top | #42



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    خوشبتختی یعنی فقط عشق به خدا ...
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    4.09
    نوشته ها
    3,770
    تشکـر
    17,837
    تشکر شده 9,149 بار در 3,049 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    8

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر

    تکامل برزخی


    از دیگر خصوصیات برزخ این است که سیر تکاملی در آنجا برقرار است.یعنی امکان اینکه بر درجات و یا درکات انسان افزوده شود و در سعادت و یا شقاوت کاملتر گردد وجود دارد.


    البته تکامل عملی پرونده اش بسته میشود،یعنی انسان دیگر نمیتواند آنجا اعمال انجام دهد و براساس خیرات و مبرات درجاتی کسب کند. مگر خیرات و مبراتی که در دنیا تأسیس کرده و آثارش باقی باشد. اما تکامل علمی و معرفتی برقرار است و سیر معرفتی تا بینهایت ادامه دارد و منزل به منزل و مرحله به مرحله حجاب ها کنار میروند و حقایق و اسرار الهی بیشتر کشف میگردد.


    ازموسی بن جعفر روایت شده است که به مردي فرمود: آیا ماندن در دنیا را دوست داري؟ عرض کرد: بله. فرمود: براي چه؟ گفت براي خواندن « قل هو الله احد »
    حضرت سکوتی کردند و پس از آن رو به یکی از اصحاب کردند و فرمودند:
    عُلِّمَ فِی قَبْرِهِ لِیرْفَعَ الُله بِهِ مِنْ دَرَجَتِهِ فَإِنَ دَرَجَاتِ الْجَنَّۀِ عَلی قَدْرِ آیاتِ الْقُرْآنِ یقَالُ لَهُ اقْرَأْ وَارْقَ فَیقْرَأُ ثُمَّ یرْقی»، هر کس از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن را یاد نگرفته باشد
    ؛ در قبر به او قرآن آموخته میشود تا خدواند به این خاطر درجۀ او ار رفیع بگرداند؛ چون درجات بهشت به اندازة آیات قرآن است. به او گقته میشود: بخوان و بالا برو و او میخواند و بالا میرود.
    (الکافی ج4 ص611/ بحارالانوار ج 89 ص188)


    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  4. کاربران زیر از reza1 بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  5. Top | #43



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    خوشبتختی یعنی فقط عشق به خدا ...
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    4.09
    نوشته ها
    3,770
    تشکـر
    17,837
    تشکر شده 9,149 بار در 3,049 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    8

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر

    کامل معرفتی در برزخ .





    خوردن ها و اشامیدنی های اهل بهشت این گونه است که علاوه بر لذت فوق العاده که دارد . قرب و معرفت تازه ای هم دارد و خستگی و

    زده گی و یکنواختی ندارد.

    چون بعضی این توهم در ذهنشان پیدا شده که خوب به فرض که ما رفتیم به بهشت. یک سال . چهار سال . ده سال صد سال بعدش دیگر

    عادی می شود. دیگر خوردنی هایش خستگی اور و ملال اور می شود و دل را می زند.

    اینها خیال کرده اند بهشت هم مثل یک باغی از باغ های دنیاست . همین طور نشسته ایم و سیب و گلابی و کباب می خوریم .

    و لذت های دیگر .این ها هر قدر هم خوشمزه باشند . بعد از چند سال تکراری و خسته کننده می شود.

    غافل از این که نباید بهشت را با دنیا مقایسه کرد. قران می فرماید :غصه دلزدگی و یکنواختی و خسته شدن در بهشت را نخورید.

    کسی که به بهشت بیاید. "لایبغون عنها حولا."دیگر نمی خواهد از جایش تکان بخورد و بیرون بدود و جای دیگر برود."

    چرا؟چون "قد احسن الله له رزقا."خدا میهماندار بهشت است و دست عنایت او در نعمت های بهشتی دیده می شود ."

    لذا دیگر زدگی و خستگی ندارد. بلکه دائم قرب و رشد دارد.

    ببینید این تازه برزخ است تا همین جا نوع زندگی اش . دید و بازدید هایش. لذت هایش. خورد و خوراکش. همه و همه بر معرفت و

    کمال انسان اضافه می کند . در اخرت تکامل عملی نیست. ولی تکامل معرفتی و رشد معرفتی هست و قدم به قدم حقایقی

    برای انسان کشف می گردد.

    بیخود نیست که شما وقتی قبرستان می روید می گویید :السلام علی اهل لا اله الا الله . " یعنی سلام بر اهل توحید !

    چون اموات چشمشان باز شده و حقایق برتر را یافته اند و اهل توحید و اهل "لا اله الا الله "شده اند . جلوه خدا را در همه چیز

    دیده اند و فهمیده اند که :یکی هست و نیست غیر از او .

    وحده لا اله الا هو . "

    یا حق.


    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  6. کاربران زیر از reza1 بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  7. Top | #44



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    خوشبتختی یعنی فقط عشق به خدا ...
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    4.09
    نوشته ها
    3,770
    تشکـر
    17,837
    تشکر شده 9,149 بار در 3,049 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    8

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر

    تربیت اطفال مؤمنین در برزخ


    بچه ها و اطفال مؤمنین که از دنیا میروند و هنوز در دنیا عملی انجام نداده اند و به قول معروف میوة کال بوده اند که از درخت چیده شده اند،یا بچه هاي سقط شده، تحت تربیت واقع میشوند. در روایتی آمده است که بچه هاي سقط شده،
    در برزخ به وسیلۀ حضرت ابراهیم(ع) و ساره تربیت و تکمیل میشوند.(من لا یحضره الفقیه ج3 ص490/بحارالانوار ج5 ص 293)

    رسول خدا (ص) فرمودند:در شب معراج ابراهیم(ع)را دیدم
    که زیر درختی نشسته بود و کودکانی در اطرافش بودند. (الامالی للصدوق ج451/بحارالانوار ج12 ص 78)


    و در برخی احادیث آمده است : إِنَّ أطْفَالَ شِیعَتِنَا مِنَ الْمُؤْمِنِینَ تُرَبِّیهِمْ فَاطِمَۀُ » کودکان مؤمنان شیعه تحت تربیت فاطمه قرار میگیرند.(تفسیر قمی ج2 ص332/بحارالانوار ج5 ص289)


    بله تکامل معرفتی در آخرت هست.ما با دعا و صلوات براي ائمه (ع) طلب درجات میکنیم.مثلًا بعد از صلوات در تشهدنماز میگوییم: "وَارفَع دَرَجَتَهُ/ درجۀ پیامبر را رفیع گردان "

    یا در صلوات ابوالحسن ضراب که در « مفاتیح الجنان » در اعمال روز جمعه آمده است،در دربارة امام زمان(روحی فداه) میگوییم : اطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضِیلَۀَ وَ الْوَسِیلَۀَ وَ الدَّرَجَۀَ الرَّفِیعَۀ؛به او هر فضل و هر کمال و منزلت و مقام توسل و رتبه بلند عطا کن و براي آن حضرت درجه بلند میخواهیم.

    در سیر إِنَّا إِلَیهِ راجِعُون »که یک سیر تکاملی است، مرحله به مرحله و منزل به منزل میتوان بالا رفت. به قول مولوي:
    ما ز بالاییم و بالا میرویم
    ما ز دریاییم و دریا میرویم
    ما از اینجا و از آنجا نیستیم

    ما ز بی جاییم و بی جا میرویم
    خوانده اي انا الیه راجعون

    تا بدانی تا کجاها میرویم

    مرحوم آیت الله بهاء الدینی شاگردي داشتند که خیلی مستعد نبود، ولی با تقوا بود. از دنیا رفت. آقا
    فرمود: فلانی در برزخ عجب رشدي کرده و حرفهایی میزند که اگر در زمان حیاتش در دنیا براي او میگفتند نمیفهمید.
    درباره
    موضوعی با ما بحث کرد و نظر ما را تغییر داد.


    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  8. 2 کاربران زیر از reza1 بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  9. Top | #45



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    خوشبتختی یعنی فقط عشق به خدا ...
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    4.09
    نوشته ها
    3,770
    تشکـر
    17,837
    تشکر شده 9,149 بار در 3,049 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    8

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر

    سؤال قبر

    سؤال قبر چیست و چگونه است و در چه زمانی سؤال میکنند؟

    نکیـر و منکر و سؤال قبر


    یکی از مسلّمات ما مسألۀ سؤال قبر است، چنان که در زیارت آل یس میخوانیم: « اَنَّ ناکراً وَ نَکـیـراً حَقٌّ »


    در روایتی از امام صادق(ع) هم آمده است:

    مَنْ أنْکرَ ثَلَاثَۀَ أشْیاءَ فَلَیسَ مِنْ شِیعَتِنَا الْمِعْرَاجَ وَ الْمُسَاءَلَۀَ فِی الْقَبْرِ وَ الشَّفَاعَۀ ؛ هرکس سه چیز را انکار کند، از شیعیان ما نیست:معراج، سؤال در قبر و شفاعت.(بحارالانوار ج6 ص223)


    در روایات بسیاري آمده است که وقتی متوفی وارد عالم قبر شد، دو ملک به نامهاي نکیـر و منکر بر او وارد میشوند و از او سؤالمیکنند:« أنَّ لِله تَعَالَی مَلَکینِ یقَالُ لَهُمَا نَاکِرٌ وَ نَکیـر یَنْزِلانِ عَلَی الْمَیِّتِ فَیَسْألانِه »شاید از این رو بهاین دو نکیـر و منکر میگویند ؛ که نکره و ناشناخته اند و موضع خود را روشن نمیکنند تا آنچه در باطن متوفی هست را واکاوي و بازرسی کنند.
    (الدعوات ص280/بحارالانوار ج6 ص245)

    البته از برخی روایات برمیآ ید که این بازپرسان قبر براي مؤمن و غیرمؤمن یکسان نیستند. نکیـر و منکر براي اهل معصیت با چهرهايعبوس میآیند، ولی براي مؤمنین بشیر و مبشَر هستند.


    ابوبصیر از امام صادق(ع)پرسید: یَدْخُلَانِ عَلَی الْمُؤْمِنِ وَ الْکافِرِ فِی صُورَةٍ وَاحِدَة؛ آیا نکیـر و منکر بر مؤمن و کافر به یک شکل وارد میشوند؟
    حضرت فرمودند: خیر.(الکافی ج3 ص239/ بحارالانوار ج6 ص264)

    در دعاي ماه رجب هم آمده است:

    وَ اَمِتْنی مَسْرُوراً وَ مَغْفُوراً، وَ تَوَلَّ اَنْتَ نَجاتی مِنْ مُساءَلَۀِ الْبَرْزَخِ، وَ ادْرَأْ عَنّی مُنْکراً وَ نَکیـراً، وَ اَرِ عَینی مُبَشِّراً وَ بَشیراً؛ و مرا در
    حالی که شادمان و بخشیده شده هستم بمیران و نجات من را از سؤال برزخ به عهده گیر و نکیـر و منکر را از من دفع کن و آنها رابراي من بشیر و مبشر قرار ده!
    چون نکیـر و منکر به گونهاي بشارتی هم همراه دارند، به آنان مبشر و بشیر نیز میگویند. البته خیلی از اوقات به طور عام همان
    عنوان نکیـر و منکر براي همه به کار برده شده است. (مصباح المجتهد ص803)
    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  10. کاربران زیر از reza1 بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  11. Top | #46



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    خوشبتختی یعنی فقط عشق به خدا ...
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    4.09
    نوشته ها
    3,770
    تشکـر
    17,837
    تشکر شده 9,149 بار در 3,049 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    8

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر

    آنچه از روایات اهل بیت (ع) برمیآید، این است که از همان اول ورود میت به عالم برزخ و قبر، سؤال قبر شروع میشود و این دوملک میآیند.

    پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

    إِنَّ الْعَبْد إِذَا وُضِعَ فِی قَبْرِهِ وَتَوَلَّی عَنْهُ أصْحَابُهُ وَ إِنَّهُ لَیَسْمَعُ قَرْع نِعَالِهِمْ فَیأْتِیه مَلَکانِ؛ همین که شخص را در قبر گذاشتند و دوستانشبرگشتند، هنوز دارد صداي پایشان را هنگام برگشت میشنود که دو ملک میآیند.
    (میزان الحکمه ج8)

    حضرت امیرالمؤمنین (ع) هم در« نهج البلاغه » میفرماید:
    إِذَا انْصرَفَ الْمُشَیِّعُ وَ رَجَعَ الْمُتَفَجِّعُ أُقْعِدَ فِی حُفْرَتِهِ نَجِیّاً لِبَهْتَۀِ السُّؤَالِ وَ عَثْرَةِ الِامْتِحَان؛ همین که تشییع کنندگان برگشتند و گریهکنندگان رفتند، او را مینشانند، در حالی که از ناگهانی و دفعی بودن سؤال و خوف لغزش و رد شدن در امتحان صداي شخص خیلی آهسته درمیآید
    .(خطبه 83/بحارالانوار ج6 ص243)

    در بحث تلقین میت پس از دفن، از امام صادق(ع)روایت شده است که وقتی متوفی را دفن کردند، نزدیکان او برخی بمانند و آنگاه یکی با صداي بلند تلقین را بالاي سر میت بخواند. آن وقت در همین حال منکر به نکیـر میگوید: باید برویم فَقَدْ لُقِّنَحُجَّتَه؛ حجت و دلیلش را به او تلقین کردند.(الکافی ج3 ص201/ وسائل الشیعه ج3 ص201)

    مبحث بعدی

    سؤال قبر از چه چیزهایی است و با توجه به اینکه در قیامت هم یک بار دیگر سؤال هست، چرا در برزخ سوال میپرسند؟


    سؤال عالم قبر و برزخ از کلیات و اصول عقاید و برخی اعمال اصلی و محوري انسان است. این یک بازجویی اولیه است، برخلافقیامت که خیلی مفصل است و از ریز و درشت اعمال و اخلاقیات و عقائد میپرسند.

    مثلًا اگر در برزخ سؤال میکنند، از اصل نماز میپرسند که اهلش بودي؟ میخواندي یا خیر؟ ولی در قیامت از جزئیات میپرسند، که چطور خواندي؟ نیت تو در فلان نماز خالص بود یا نه؟ رکوعت، سجودت، کامل بود یا نه؟ قرائتت را درست کردي یا نه؟ لباست غصبی بود یا نه؟ حضور قلبت و حواست چطور بود؟ سؤال از ریز و درشت عمل است.

    در واقع در عالم قبر چون همین ابتداي سفر آخرتی ماست، میخواهند مسیر اصلی ما را روشن کنند که به سمت رحمت است، یا بهسمت غضب؟ چون بالاخره این مدتی که شخص در برزخ است که چه بسا چندین هزار سال باشد، باید جایگاه و وضعیتش معلومباشد. لذا براي تعیین وضعیت ابتدائی سؤال از اصلی ترین عقاید و افکار و باورهایمان میکنند؛چرا که مهم ترین عنصر شکل دهنده یشخصیت انسان که جهت گیري او را در زندگی تعیین میکرده، عقاید و باورهایش بوده است.


    درست است که اخلاق و ا عمال هم قطعاً نقشی در شخصیت پردازي انسان دارند، ولی اصلیترین عامل همان عقاید است. لذا درمنزل اول آخرت ،از همان اصول عقیدتی و ریشه هاي فکري سؤال میکنند و از همینجا مسیر مؤمن از غیرمؤمن جدا میگردد.



    سؤال میکنند از اینکه ربّ و الله تو کیست؟ دینت، کتابت چیست؟ پیامبر و امامت کیست؟

    علاوه بر اصول عقاید از برخی اعمال محوري و مهم هم سؤال میکنند که آن اعمال هم نشانه و شاهد بر این است که عقیده ی درست و محکمی داشته یا خیر، مثلًا از نماز، روزه، خمس، زکات و حج، طریق کسب درآمد که از راه حلال بوده یا خیر، شیوه ی گذراندن جوانی،شیوه ی گذراندن عمر، از اینها هم سؤال میکنند.

    اینها محوريترین اعمال دینی ماست. معنا ندارد کسی بگوید من مؤمنم و مسلمانم و اعتقادات محکمی دارم، ولی نسبت به این اعمال اصلی بی اعتنا باشد. نسبت به درآمدش که از راه حلال بوده، یا حرام، نسبت به عمرش که در راه باطل بوده، یا حق بی اعتناباشد. در واقع این اعمال علامت صداقت انسان در آن اعتقادات است و با سؤال از اینها،آن اعتقادات را راستی آزمایی میکنند.


    لذا در روایت آمده است « مَنْ تَرَك الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ کفَرَ ؛ هرکس از روي عمد نمازش را ترك کند کافر شده است » (عوالی اللئالی ج2 ص224/بحارالانوار ج30 ص674)


    یا اگرتو کسی حج را ترك کند، با فرض توان و استطاعت، هنگام مرگ او میگویند: « فَلیَمُت یَهُودیا اَو نَصرانیا، بر دینی غیراسلام بمیر »(المحاسن ج1 ص88/ وسائل الشیعه ج11 ص30)

    تو اگر مسلمان بودي، این اعمال را ترك نمیکردي. ترك نماز کفر عملی است. ترك حج هم همینطور.

    دیگر آنجا نکیـر و منکر این توجیه و بهانه را نمیپذیرند که آقا دلت پاك باشد، نماز خواندي خواندي، نخواندي نخواندي، مهم نیست. مگر خدا نماز ما را میخواهد؟ چه به درد خدا میخورد؟ خیر دیگر این حرفها را نمیپذیرند. میگویند: تو که ادعا میکنی من خدا و دین را قبول دارم، قرآن را قبول دارم، نشانه اش کو؟ نشانۀ آن کسب حلال بود. نشانۀ آن نماز بود.
    تو که ادعا میکنی پیامبر و امام را قبول دارم، نشانه آن این بود که خمس اموالت که در آن سهم امام است را بدهی. تو چطور میگویی من عاشق و محب امام زمانم، ولی سهم او را غصب کردي؟

    پس سؤالات برزخی از اصول و کلیات اعتقادات و اصول اعمال است.
    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  12. کاربران زیر از reza1 بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  13. Top | #47



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    خوشبتختی یعنی فقط عشق به خدا ...
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    4.09
    نوشته ها
    3,770
    تشکـر
    17,837
    تشکر شده 9,149 بار در 3,049 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    8

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر

    قبر باغی بهشتی یا گودالی از آتش


    از همینجا هم نکتهاي که در بحث قبل گفتیم که سؤال برزخ همان ابتداي ورود به عالم قبر است روشن میگردد؛ چون از همان
    ابتدا میخواهند مسیر و موقعیت شخص متوفی را روشن کنند. نمیشود روح همینطوري سرگردان باشد. لذا به محض ورود به
    عالم قبر سؤال میکنند.


    بعد از اینکه سؤال کردند، مسیر روشن میشود. کسی که از این امتحان سربلند بیرون بیاید، به تعبیر روایت:«فَیَفْسَحَانِ لَهُ فِی قَبْرِهِمَدَّ بَصرِهِ وَ یَفْتَحَانِ لَهُ بَاباً إِلَی الْجَنَّۀ » دري به بهشت بر او باز میکنند.یعنی یک جلوه اي از آن بهشت قیامتی را به او نشان میدهند و آنکه ردّ میشود« یَفتَحَانِ لَهُ بَاباً اِلَی النَّارِ »دري از جهنم و جلوهاي از آن جهنم تا قیامت را بر او عرضه میکنند.(الکافی ج3 ص232/بحارالانوار ج6 ص225)

    لذا امام سجاد (ع)
    فرمودند:


    إِنَّ الْقَبْرَ رَوْضَۀٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّۀِ أوْ حُفْرَةٌ مِنْ حُفَرِ النِّیرَان ؛ بیگمان قبر باغی است از باغهاي بهشت، یا گودالی است از گودالهاي
    آتش.(تفسیر قمی ج2 ص94/ بحارالانوار ج6 ص214)
    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  14. کاربران زیر از reza1 بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  15. Top | #48



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    خوشبتختی یعنی فقط عشق به خدا ...
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    4.09
    نوشته ها
    3,770
    تشکـر
    17,837
    تشکر شده 9,149 بار در 3,049 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    8

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر



    آیا همه سؤال قبر دارند؟


    همه دوست دارند به شکلی از امتحان و سؤال قبر رها شوند و خلاصه یک استثنا و تبصره اي شامل حالشان شود. میگویند: کسی وصیت کرده بود که وقتی مردم، مرا در یک کفن کهنه دفن کنید، تا نکیـر و منکر گمان کنند من مردة قدیمی هستم و من را رها کنند، ولی این طور نیست، تقریباً از همه سؤال میکنند.


    از روایات متعددي برمیآید که از کسانی که در دنیا براي خودشان یک جهت گیري و موضع گیري دینی و اعتقادي و یا ضددینی داشته اند، یعنی مؤمنان و کفارسؤال میشود.

    چنانکه امام صادق(ع)فرمودند:

    لا یُسْألُ فِی الْقَبْرِ إِلَّا مَنْ مَحَضَ الْإِیمَانَ مَحْضاً أوْ مَحَضَ الْکفْرَ مَحْضاً؛ در قبر از کسی جز کسانی که ایمان خود را ایمان محض کردهباشند و یا کفر خود را کفر محض کرده باشند سؤال نمیشود.(الکافی ج3 ص235)





    چند گروه سؤال قبر ندارند:

    دسته اول/


    یک دسته کسانی هستند که شأنشان اجل و مقامشان بالاتر از این است که از آنها سؤال شود، مثل معصومین ، انبیا و اولیاي الهی که امتحان ایمان و عمل خود را به بهترین وجه در دنیا داده اند و خودشان اصلًا میزان اعمال شده اند و معنا ندارد از پیامبر بپرسند ( پیامبرت کیست؟ امامت کیست؟ کتاب و دینت چیست؟ یا مثل شهدا که به فرمودة پبامبر اکرم(ص):«لمْ یُفْتَنْ فی قَبْرِهِ؛ در قبر از او سؤال نمیشود»

    وقتی از آن حضرت پرسیدند:« مَا بَالُ المُؤْمِنِینَ یُفْتَنُون فِی قُبُورِهِمُ إِلَّا الشَّهِیدَ؛ چرا همه امتحان و آزمایش و پرسش قبر دارند، جز شهدا ؟»فرمود: «کفی بِبَارِقَۀِ السُّیوفِ علی رَأْسِهِ فِتْنَۀً؛ شهید در زیر برق شمشیري که بالاي سرش بود، آزمایش و امتحانش را پس داده و دیگر نیازي به پرسش و آزمایش ندارد»(الجامع الاحکام القرآن ج4ص218)





    دسته دوم/

    دسته ی دوم که سوال قبر ندارند کسانی هستند که دون سؤال و پایینتر و کمتر از این هستند که مورد سؤال قرار بگیرند.
    مثل بچه ها، یا دیوانه هایی که از دنیا میروند و به تعبیر کاملتر مستضعفین فکري و فرهنگی که در دنیا نه موضع دینی و اعتقاديداشتند و نه ضددینی و اصلًا به حد رشد و آگاهی نرسیده بودند تا موضع بگیرند و یا دسترسی به حق نداشته و عاجز از تشخیص حق بوده اند. و به تعبیر قرآن:


    إِلَّا الْمُسْتَضْ عَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا یَسْتَطیعُونَ حیلَۀً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبیلًا؛ مگر آن گروه از مردان و زنان و کودکان کهناتوان بودند و گریز و چاره اي برایشان میسّر نبود و راهی (به نجات خود) نمییافتند.(سوره ی نساء آیه 98)


    اینها هم سؤال قبر ندارند«. یَلهونَ عَنهُم؛وانهاده میشوند » و مورد به مورد، بسته به برآیند شخصیتیشان، خداوند با آنها برخورد میکند.


    وَ آخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأمْرِ الِله إِمَّا یعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا یتُوبُ عَلَیهِم؛ و برخی دیگر (از گنهکاران) آنهایی هستند که کارشان بر مشیت خدا موقوف است؛ یا آنان را عذاب کند و یا از گناهانشان درگذرد.(سوره ی توبه آیه 106)


    البته آنچه از مبانی کلامی برمیآید،این است که خداوند کسی را که حجت بر او تمام نشده عذاب نمیکند. و مستضعفین هم کسانی هستند که حجت بر آنها تمام نشده و جاهل قاصرند و عناد و لجاجتی با حق نداشته اند. قاعدتاً اینها مشمول عفو و رحمتواقع میشوند،چنان که در آیۀ مربوط به مستضعفین فرمود:


    فَأُولئِک عَسَی الُله أنْ یعْفُوَ عَنْهُمْ وَ کانَ الُله عَفُوا غَفُوراً؛ آنها امیدوار به عفو و بخشش خدا باشند، که خدا گناهشان را میبخشد و خدا بخشنده و آمرزنده است(سوره ی نساء آیه 99)


    و آنگاه در برزخ کامل میشوند و سپس چه بسا در مراتبی از بهشت، براساس اعمال صالحی که روي فطرت و عقل انجام داده اند قرار میگیرند.


    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  16. کاربران زیر از reza1 بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  17. Top | #49



    نمایش مشخصات کاربری
    دلنوشته کاربر
    خوشبتختی یعنی فقط عشق به خدا ...
    تاریخ عضویت
    Sep 2014
    شماره عضويت
    6691
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    ميانگين پست در روز
    4.09
    نوشته ها
    3,770
    تشکـر
    17,837
    تشکر شده 9,149 بار در 3,049 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    میزان امتیاز
    8

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر


    پاسخگویی در برزخ


    باید گفت: برخلاف ظاهر سؤال که سؤالات ساده ای هستند، باید بدانیم ما چون با امتحانهاي دنیایی و سؤالات آزمونهاي این دنیامقایسه میکنیم، به خیالمان ساده است.
    سؤالات امتحانی در دنیا از محفوظات و معلومات ذهنی است.لذا کسی که خوب مطالعه کرده و یاد گرفته و در ذهن سپرده جوابمیدهد. ما گمان میکنیم سؤالات عالم قبر هم از این قبیل ذهنیات است. جواب اینها هم که در ذهنمان هست، حتی یک بچۀپنجساله هم در ذهنش هست. پس راحت است.

    اما خیر، سؤالات عالم قبر از محفوظات و معلومات ذهنی نیست. بسته به این است که عقائد چقدر در جانت و دل و قلبت رسوخ کرده و چقدر آنها را باور کرده اي؟


    لذا مرحوم فیض کاشانی در« علم الیقین » روایتی نقل کرده که برخی در قبر سالهاي متمامدي و قرنها برایشان میگذرد،اما اسمپیامبر یادشان نمیآید؛ چون اعتقاد به پیامبر در قلبشان نفوذ نکرده بود و باور نداشتند.

    سؤالی که این دو ملک میپرسند،از این بدن ظاهري و زبان گوشتی نیست که بتوان دروغ گفت؛ ظاهر یک شکل باشد، باطن طور دیگر.بلکه همانطور که گفتیم، دیگر با این بدن ظاهری تا قیامت کاري نیست. در برزخ و قبر از باطن و جانمان میپرسند که دیگر دروغ معنا ندارد.

    آنجا میپرسند:«مَن رَبُّک وَ اِلهُک » آنکه در دنیا رب و مربی تو بود،آن که مقصد و مقصود تو بود کیست؟ کسی که در دنیاتربیتش با هواي نفس بوده با حرفها و فریبهاي شیطان بوده میگوید :« شیطان »
    آنکه در دنیا مقصد و مقصودش همّ و غمش شکمش بوده، میگوید: « بطنی »
    آنکه در دنیا مقصد و مقصود و همّو غمش مالش بوده ،میگوید: « مالی »
    آنکه در دنیامقصود و همّ و غمش خدا بوده و حقا آنچه از دستورات الهی را میتوانسته عمل میکرده و با خدا زندگی کرده، میگوید: «الله ربی » درسؤال از امام دینی هم همینطور.
    بنابراین، سؤال و جواب مثل مسابقات دنیایی نیست،بلکه واکاوي باورهاي قلبی است. لذا در روایات ازدو ملک به « فتّانا القبر » تعبییرشده است. یعنی کسانی که عیار آدمها را میسنجند و در صد خلوص انسانها را واکاوي میکنند و خالص را از ناخالص جدا
    میکنند.


    با توجه به اینکه روشن شد سؤال قبر ساده نیست و در واقع یک نوع محک زدن ایمان و باورهاست، چه کنیم تا کم نیاوریم و درمانده نشویم؟


    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  18. کاربران زیر از reza1 بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  19. Top | #50



    نمایش مشخصات کاربری
    تاریخ عضویت
    Apr 2015
    شماره عضويت
    14313
    عنوان کاربر
    کاربر انجمن
    ميانگين پست در روز
    0.20
    نوشته ها
    143
    تشکـر
    7
    تشکر شده 53 بار در 43 پست
    سیستم عامل و مرورگر
    حالت من
    Khoonsard
    میزان امتیاز
    2

    پاسخ : از احتضار تا عالم قبر

    خدایا با لا ترین نعمت مرگه راحته
    زندگی بازیچه هست
    خدایا به بزرگی خودت هرکسی که در گوشی بیمارستان یا خونه زجر میکشه راحت ببر ترو به بزگی و جلالت
    شکر چند سال قبل رفتم جمکران تنها و مشکل دار
    کلا گریه میکردم از خدا خواستم خانوادم تو لحضه مرگ زجر نکشن شش ماه بعد مادرم راحت مرد امیدوارم من هم مرگ راحتی داشته باشم وهمه
    برای کسب اطلاعات بیشتر و راهنمایی می توانید با متخصصان ما تماس بگیرید.

  20. کاربران زیر از panatel بابت این پست مفید تشکر کرده اند


صفحه 5 از 7 نخستنخست 1234567 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

بازدید کنندگان با جستجو های زیر این صفحه را پیدا کرده اند

مشاوره, روانشناسی,مشاوره جنسی ,مشاوره کودک, مشاوره خانواده,روانشناس ,روانپزشک, مشاور خانواده

لیست کاربران دعوت شده به این موضوع

جستجوهای مرتبط در گوگل

احتضار قبل از مرگ,  از احتضار تا عالم قبر,  منظور از احتضار,  فیلم ایرانی,  فیلم فروشنده,  فیلم بادیگارد,  فیلم زایمان طبیعی,  فیلم لامپ,  فیلم عروسی,  فیلم خنده دار,  فیلم جدید گلشیفته فراهانی,  فیلم دانلود,  فیلم دانلود رایگان,  مرگ,  مرگ ماهی,  مرگ بر آمریکا,  مرگ فروشنده,  مرگ رفسنجانی,  مرگ هاشمی رفسنجانی,  مرگی,  مرگ خامنه ای,  مرگی کا علاج,  مرگة قرنابيط,  

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندي ها (Bookmarks)

علاقه مندي ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
twitter Google Plus facebook


آدرس ایمیلتان را بدون دابلیو دابلیو وارد کنید