نمایش نتایج: از 1 به 9 از 9

موضوع: سنت ازدواج

2091
  1. بالا | پست 1

    عنوان کاربر
    کاربر فعال
    تاریخ عضویت
    Dec 2014
    شماره عضویت
    9968
    نوشته ها
    5,264
    تشکـر
    6,024
    تشکر شده 6,187 بار در 2,950 پست
    میزان امتیاز
    17

    سنت ازدواج

    1. تاثیر ازدواج
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

    اذا تزوج الرجل احرز نصف دینه.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    کسی که ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده است.

    مستدرک الوسائل، ج 14، ص 154.

    2. ازدواج در هنگام تنگدستی
    قال الامام الصادق علیه السلام:

    من ترک التزویج مخافة الفقر فقد اساء الظن بالله-عز و جل-، ان الله- عز و جل - یقول: «ان ی************وا فقراء یغنهم الله من فضله.» (2)

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند می فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان می کند.

    من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 251

    3. ازدواج رحمت است
    قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم:

    یفتح ابواب السماء بالرحمة فی اربع مواضع: عند نزول المطر، و عند نظر الولد فی وجه الوالدین، و عند فتح باب الکعبة، و عند النکاح.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    درهای رحمت آسمانی در چهار وقت گشوده می شود:

    1- موقع بارش باران.

    2- زمانی که فرزند به چهره پدر و مادرش می نگرد.

    3- هنگام گشوده شدن در کعبه.

    4- هنگام برپایی مراسم عقد و عروسی.

    بحار الانوار، ج 103، ص 221

    4. آفات بی همسری
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

    اکثر اهل النار العزاب.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    بیشترین اهل جهنم انسانهای بی همسر هستند.

    من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 251


    5. تلاش در ازدواج بی همسران
    عن الصادق علیه السلام قال:

    من زوج اعزبا کان ممن ینظر الله- عز و جل-الیه یوم القیامة.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    کسی که مجردی را تزویج کند و امکان ازدواج او را فراهم نماید از کسانی است که در قیامت خداوند به آنان نظر لطف می کند.

    وسائل الشیعه، ج 20، ص 45

    6. در سایه عرش
    قال موسی بن جعفر علیه السلام:

    ثلاثة یستظلون یظل عرش الله یوم القیامة، یوم لا ظل الا ظله: رجل زوج اخاه المسلم او اخدمه او کتم له سرا.

    امام کاظم علیه السلام فرمود:

    سه دسته در روز قیامت، روزی که سایه و پناهی جزء سایه خداوند نیست، در سایه و پناه خدا هستند:

    1-مردی که زمینه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نماید.

    2- مردی که (به برادر مسلمانش خدمت کند.)

    3-کسی که سر برادر مسلمانش را بپوشاند.

    وسائل الشیعه، ج 20، ص 46

    7. منظور نظر حق
    قال الامام الصادق علیه السلام:

    اربعة ینظر الله الیهم یوم القیامة:

    من اقال نادما او اغاث لهفان او اعتق نسمة او زوج عزبا.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    چهار کس در قیامت مورد نظر پروردگارند:

    1-آنکه چون طرف معامله پشیمان شود، معامله را برگرداند.

    2- کسی که غم از دلی برگیرد.

    3- کسی که برده ای را آزاد کند.

    4- کسی که بی همسران را به ازدواج درآورد.

    وسائل الشیعه، ج 20، ص 46

    8. بهترین وساطت
    قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام:

    افضل الشفاعات ان تشفع بین اثنین فی نکاح یجمع الله بینهما.

    حضرت علی علیه السلام فرمود:

    از بهترین شفاعتها، شفاعت بین دو نفر در امر ازدواج است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند.

    تهذیب، ج 7، ص 405، وسائل الشیعه، ج 20، ص 45
    اذا نظر الیها، تطیعه اذا امرها و تحفظه اذا غاب عنها فی نفسها و ماله.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    پس از اسلام، هیچ نعمتی برای مرد بهتر از زن مسلمانی نیست که هر گاه به او بنگرد، مسرورش کند و هر گاه به او فرمان دهد، اطاعتش نماید و در غیاب او حافظ ناموس و مالش باشد.

    من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 255


    16. دقت در انتخاب
    قال الامام الصادق علیه السلام:

    انما المراة قلادة فانظر ما تتقلد.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    زن همانا گردنبندی است، نیک بنگر که چه گردنبندی را به گردنت آویزان می کنی.

    وسائل الشیعه، ج 20، ص 33

    17. وصلت نکردن با خانواده ناشایست
    عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم قال:

    ایاکم و خضراء الدمن، قیل: یا رسول الله و ما خضراء الدمن؟ قال: المراة الحسناء فی منبت السوء.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    بپرهیزید از سبزه هایی که در مزبله می روید. عرض شد: یا رسول الله! سبزه هایی که در مزبله می روید چیست؟ حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:زن زیبایی که در خانواده پست و ناشایست بوجود آمده باشد.

    من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 256، مکارم الاخلاق، ص 205

    18. ازدواج با دوشیزگان
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

    تزوجوا الابکار فانهن اعذب افواها و ارتق ارحاما و اسرع تعلما و اثبت للمودة.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    با دختران باکره ازدواج کنید زیرا که دهان آنان شیرین و رحمشان مناسبتر است و زود چیزی را یاد می گیرند و محبتشان پایدارتر است.

    بحار الانوار، ج 103، ص 237

    19. رضایت داماد
    سئل عن الصادق علیه السلام:

    انی ارید ان اتزوج امراة و ان ابوی اراد غیرها. قال: تزوج التی هویت ودع التی هوی ابواک.

    کسی از امام صادق علیه السلام سؤال کرد:

    من می خواهم با زنی ازدواج کنم ولی پدر و مادرم مایلند با دیگری ازدواج کنم. امام علیه السلام فرمود: با زنی که خودت مایل هستی ازدواج کن، و زنی را که پدر و مادرت [بدون رضایت تو] انتخاب کرده اند، رها کن.

    تهذیب، الاحکام، ج 7، ص 392


    20. سهولت خواستگاری
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

    ان من یمن المراة تیسیر خطبتها.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    از نشانه های برکت زن آن است که خواستگاریش بی تکلف و آسان انجام گیرد.

    کنز العمال، ج 16، ص 322، ح 44721

    21. آداب خواستگاری
    قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم:

    لا یخطب احدکم علی خطبة اخیه.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    هیچ یک از شما زنی را که دیگری خواستگاری می کند، خواستگاری نکند. [تا اینکه با او ازدواج کند و یا اینکه منصرف شود. اگر منصرف شد خواستگاریش بلامانع است.]صحیح مسلم، ج 2، ص 1034، ح 56

    22. خواستگار شرابخوار
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

    شارب الخمر لا یزوج اذا خطب.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    شرابخوار اگر تقاضای ازدواج کرد قبول نکنید.

    وسائل الشیعه، ج 20، ص 79

    23. مراسم عروسی در شب
    قال الامام الرضا علیه السلام:

    من سنته [رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم]التزویج باللیل، لان الله تعالی جعل اللیل سکنا و النساء انما هن سکن.

    امام رضا علیه السلام فرمود:

    مراسم عروسی در شب، سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است، چرا که خداوند شب را مایه آرامش قرار داده و زن هم آرامش خاطر است.

    وسائل الشیعه، ج 20، ص 91

    24. سور عروسی
    قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم:

    لا ولیمة الا فی خمس: عرس او خرس او عذار او وکار او رکاز.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    سور و ولیمه در پنج مورد است:

    1- عروسی 2- تولد اولاد 3- ختنه کردن نوزاد 4- خریدن خانه 5- بازگشت از سفر مکه.

    من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 263

    25. ولیمه ور عروسی
    قال الامام الصادق علیه السلام:

    ان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم حین تزوج میمونة بنت الحارث اولم علیها و اطعم الناس الحیس.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در هنگام تزویج «میمونه » دختر «حارث » ولیمه داد و با غذای معجون خرما از حاضرین پذیرایی فرمود.

    فروع کافی، ج 5، ص 368.

    26. طعام دادن در عروسی
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

    ان من سنن المرسلین الاطعام عند التزویج.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    سور دادن و اطعام در ازدواج، از سنت پیامبران است.

    فروع کافی، ج 5،ص 367

    27. برترین زنان امت
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

    افضل نساء امتی اصبحهن وجهان و اقلهن مهرا.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    بهترین زنان امت من زنانی هستند که خوشروتر و مهریه ایشان کمتر باشد.

    من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 252

    28. کمی مهریه برکت زن
    قال الامام الصادق علیه السلام:

    ان من برکة المراة قلة مهرها.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    از برکات زن کمی مهریه اوست.

    من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 254

    29. سنگینی مهریه
    قال امیرالمؤمنین علی علیه السلام:

    لا تغالوا بمهور النساء فت************ عداوة.

    حضرت علی علیه السلام فرمود:

    مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی گردد.

    وسائل الشیعه، ج 15، ص 11

    30. جهیزیه بی منت
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

    لو ان جمیع ما فی الارض من ذهب و فضة حملته المراة الی بیت زوجها ثم ضربت علی راس زوجها یوما من الایام، تقول: من انت؟ انما المال مالی، حبط عملها و لو کانت من اعبد الناس الا ان تتوب و ترجع و تعتذر الی زوجها.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    اگر تمام چیزهایی که در روی زمین از طلا و نقره وجود دارد و زن آنها را به خانه شوهرش بیاورد. آنگاه یک روز از روزها بر سر شوهرش منت بگذارد و بگوید تو کیستی؟ این اموال مال من است. در این صورت اجر و عمل زن از بین می رود اگر چه از عابدترین مردم باشد. مگر اینکه توبه کند و برگردد و از شوهرش عذرخواهی کند.

    مکارم الاخلاق، باب 8، ص 202

    31. مهریه چیست؟
    عن ابی جعفر علیه السلام قال:

    الصداق ما تراضیا علیه من قلیل او کثیر فهذا الصداق.

    امام باقر علیه السلام فرمود:

    مهریه همان چیزی است که طرفین بر آن توافق می کنند، کم باشد یا زیاد.

    فروع کافی، ج 5، ص 378

    32. ندادن مهریه
    عن ابی عبدالله علیه السلام قال:

    من امهر مهرا ثم لا ینوی قضاءه کان بمنزلة السارق.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    کسی که مهریه ای (برای زن قرار دهد) و قصدش این باشد که به او ندهد او همانند دزد است.

    فروع کافی، ج 5، ص، 383.


    33. خانه دوست داشتنی
    قال الامام الصادق علیه السلام:

    ان الله یحب البیت الذی هو العرس.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    خداوند خانه ای را که در آن عروسی انجام گرفته، دوست می دارد.

    وسائل الشیعه، ج 22، ص 7

    34. بیداری در شب عروسی
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

    لا سهر الا فی ثلاث: متهجد بالقرآن، او فی طلب العلم، او عروس تهدی الی زوجها.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

    شب بیداری روا نیست، مگر در سه مورد:

    1-تلاوت قرآن.

    2-تحصیل علم.

    3-بردن عروس به خانه داماد.

    وسائل الشیعه، ج 20، ص 92

    35. بدرقه عروس
    امر النبی صلی الله علیه و آله و سلم بنات عبدالمطلب و نساء المهاجرین و الانصار: ان یمضین فی صحبة فاطمة علیها السلام و ان یفرحن و یرجزن و یکبرن و یحمدن و لا یقلن ما لا یرضی الله.

    پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم امر فرمود، دختران عبدالمطلب و زنان مهاجر و انصار در شب عروسی حضرت فاطمه علیها السلام به همراه او بروند و شادی کنند، شعر و سرود بخوانند، تکبیر و حمد بگویند. و از گفتن حرفهایی که خدا بدان راضی نیست، بپرهیزند.

    مستدرک الوسائل، ج 14، ص 198

    36. زفاف و مهمانی
    عن الصادق علیه السلام قال:

    زفوا عرائسکم لیلا و اطعموا ضحی.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    مراسم عروسی را در شب و مهمانی را در روز انجام دهید.

    من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 262

    37. دعای شب زفاف
    قال الصادق علیه السلام:

    اذا دخلت علیک اهلک فخذ بناصیتها و استقبل بها القبلة و قل: اللهم... فان قضیت لی منها ولدا فاجعله مبارکا سویا.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    چون همسرت به خانه تو آمد، دست بر پیشانیش بگذار، و رو به قبله اش برگردان و [دعا کن و] بگو: خداوندا!... اگر از این همسرم، فرزندی برای من تقدیر نمایی، فرزند مبارک و سالم عنایت فرمای.

    من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 263

    38. هفته عروسی
    سئل عن ابی عبدالله علیه السلام فی الرجل یتزوج البکر، قال:

    یقیم عندها سبعة ایام.

    از امام صادق علیه السلام سؤال شد در مورد مردی که با دختر باکره ای ازدواج می کند، امام علیه السلام فرمود:

    شوهر یک هفته در پیش او باشد.

    وسائل الشیعه، ج 21، ص 339

    39. آب دادن زن به شوهر
    قال الامام الکاظم علیه السلام:

    ما من امراة تسقی زوجها شربة من ماء الا کان خیرا لها من عبادة سنة.

    امام کاظم علیه السلام فرمود:

    هر زنی که به شوهرش قدری آب آشامیدنی بدهد، پاداش آن از عبادت یک ساله بالاتر است.

    وسائل الشیعه، ج 20، ص 172

    40. محبت به زن
    قال الامام الصادق علیه السلام:

    العبد کلما ازداد للنساء حبا ازداد فی الایمان فضلا.

    امام صادق علیه السلام فرمود:

    هر چه محبت مرد بر زن بیشتر گردد، بر فضیلت ایمانش افزوده می شود.

    من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 251

    یا علی مدد

  2. 3 کاربران زیر از fateme.68 بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  3. بالا | پست 2

    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    تاریخ عضویت
    May 2014
    شماره عضویت
    3710
    نوشته ها
    9,699
    تشکـر
    4,204
    تشکر شده 10,202 بار در 5,111 پست
    میزان امتیاز
    21

    پاسخ : سنت ازدواج

    فلسفه ازدواج در اسلام


    «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة ان فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون.»(روم:21)
    ازدواج نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده و بالطبع، جامعه و اجتماع است و میزان اندیشه و تدبر در آن در میزان پیشرفت یا انحطاط و صعود یا سقوط جامعه تاثیر دارد. ازدواج دارای آثار و نتایج بسیاری است; از جمله: ارضای غریزه جنسی، تولید و بقای نسل، تکمیل و تکامل انسان، آرامش و سکو.نت، پاک دامنی و عفاف و نتایج متعدد دیگر.


    از این رو، اسلام - به عنوان یک مکتب آسمانی - آن را نه تنها کاری محبوب و مقدس دانسته، بلکه جوانان را مؤکدا بدان توصیه کرده است. هر ازدواجی دارای اهداف خاص خود است، ولی در این میان، برخی از اهداف کم ارج و کم اهمیت و در نتیجه، ناپایدارند و نمی توانند برای همیشه و یا حتی مدتی دراز خوشبختی زوجین را تضمین کنند. برخی نیز ارجمند، مهم و در نتیجه پایدارند. بنابراین، شایسته است ازدواج با توجه به این اهداف در نظر گرفته شود.


    ازدواج از این نظر که عاملی برای نجات از آلودگی، موجبی برای نجات از تنهایی و سببی برای بقای نسل است، خودداری از آن همیشه سبب ایجاد بی تعادلی، نابهنجاری رفتاری و زمانی هم فساد شخصیت و حتی بیماری جسمی می گردد. بنابراین، بهترین و بالاترین نعمت ها برای هر زن و مرد از نظر اسلام تشکیل خانواده است.
    گمان نمی رود از بین مکاتب و مذاهب، هیچ مذهبی به اندازه اسلام درباره ازدواج بحث کرده باشد. ازدواج از نظر اسلام امری مستحب، مورد تاکید و از سنن انبیا علیهم السلام معرفی شده و جوانی که بدان تن دهد در حقیقت، همگام با آفرینش و سعادتمند است.
    ازدواج از نظر اسلام پیمان مقدسی است که برقراری آن بر اساس مقررات، آداب و رسوم، تشریفات، سنن و قوانین خاصی صورت می گیرد.
    معمولا می گویند که خانواده مسؤول بسیاری از عیوب و بدبختی های جامعه است. این مطلب قابل قبول است، ولی در عبارتی گویاتر و رساتر می گوییم: در واقع، عدم خانواده به معنای واقعی - کلمه است که مسؤول عیوب و بدبختی هاست و این اغلب بدان دلیل است که در تشکیل آن فکر و هدف ارزیابی شده وجود نداشته است.
    بسیاری از جوانان با افکار از پیش ساخته و اندیشه های رؤیایی وارد زندگی زناشویی می شوند و می خواهند از راه تصادف و شانس، زمینه را برای داشتن یک کانون سالم پدید آورند، در حالی که تن دادن به ازدواج بدون هدف و روش سنجیده همانند قرار دادن اساس ساختمان بر روی زمینی سست و لرزان است که محلی برای زندگی اطمینان بخش نخواهد بود.

    خانواده از قدیم الایام، مرکز هرگونه ثروت اجتماعی و کانونی برای تولید و پرورش شخصیت هاست، سرنوشت و حیات آن به سرنوشت و حیات جامعه بستگی دارد و نقش آن در وحدت و عظمت یک جامعه فوق العاده اساسی است. لذا، چنین مهمی را نمی توان به مسامحه و سهل انگاری نگریست. انسان در زندگی نیازهایی دارد که باید تامین شود و همان گونه که از نظر غذا و دوا و لباس و مسکن نیازمند است، از نظر غریزه جنسی و دیگر غرایز فکری و اخلاقی نیز نیازمند است.
    در این مختصر، برآنیم تا در حد مقدور و به اختصار، در زمینه فلسفه و هدف از ازدواج سطوری را به رشته تحریر در آوریم و نیم نگاهی به این سنت مؤکد اسلامی از خلال برخی آیات، روایات و اقوال صاحب نظران بیفکنیم. اما بجاست پیش از شروع این بحث، با چند نکته آشنا شویم:


    ازدواج چیست؟
    ازدواج قراردادی رسمی برای پذیرش یک تعهد متقابل به منظور تشکیل زندگی خانوادگی است تا طرفین ازدواج در سایه آن، در خط سیر معین و شناخته شده ای از زندگی قرار گیرند. این قرارداد با رضایت و خواسته زن و شوهر و بر مبنای آزادی کامل دو طرف منعقد می گردد و در پرتو آن، روابطی بس نزدیک بین آن دو پدید می آید. این قرارداد، ارتباط و پیوند دوطرفه به وسیله الفاظ و عباراتی معین انجام می گیرد که آن را «عقد» یا پیمان ازدواج می نامیم.


    معنا و مفهوم «عقد»
    «عقد» از نظر لغت به معنای «گره زدن » و خود «گره » است و در اصطلاح، هر چیزی است که در سایه آن، رابطه ای میان دو فرد یا دو گروه ایجاد می شود.
    در زبان ازدواج و زناشویی، «عقد» عبارت است از ایجاد پیوندی مشترک بین زن و شوهر که در سایه آن، حقوق ، تعهدات و مسؤولیت های دو جانبه پدید می آید. به دیگر سخن، «عقد» قراردادی به منظور مشارکت دو تن در زندگی خانوادگی وایجادنوعی روابطشرعی وقانونی است.


    فلسفه و هدف از ازدواج

    هدف از ازدواج هم برای مرد و هم برای زن، پاسخ مثبت دادن به سنت الهی و تولید نسل است. لذا، هر دو در این زمینه بر یک عقیده اند. فلسفه ازدواج براساس این دو مبنا ملاک دین و نجابت است. در نتیجه، هدف از ازدواج و تولید نسل، مقدس می گردد و هیچ یک از مادیات ملاکی برای آن به حساب نمی آید.
    اصولا فلسفه خلقت زن و مرد (زوجیت) تولید مثل است، همان گونه که این زوجیت در سایر حیوانات و حتی گیاهان نیز وجود دارد. نکته اصلی که باید در ازدواج مورد توجه هر دو طرف باشد دین و کمال است. از این رو، از روایات نقل شده از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام چنین برمی آید که هر کس ممکن است به یکی از اینچهار دلیل ازدواج کند:

    1- پول; 2- دین; 3- زیبایی; 4- شهرت و عنوان. بین این چهار هدف، دین از همه بالاتر و بهتر است.
    اما به طور کلی، ضرورت های ایجاب کننده ازدواج عبارت است از:
    الف - ضرورت های فردی;
    ب - ضرورت های اجتماعی;
    ج- ضرورت های مذهبی.
    در ذیل، به تفصیل از این موارد بحث می کنیم:


    الف - ضرورت های فردی
    1- پاسخ مثبت به فطرت: انسان به حکم فطرت، دارای غریزه جنسی است و طبیعت و فطرتش ایجاب می کند که رشد نماید، به سوی کمال برود و وقتی رشدیافت وبه درجه کمال رسیدارضا و اقناع شود.براین اساس،برای حفظ جان و تعادل نظامات روانی، ضروری است که آدمی به ازدواج تن دهد.
    2- موجبی برای بروز استعدادها: استعدادها برای بروز و تکامل خود نیازمند محیطی امن و آرامند. ازدواج برای جوان آرامش و آسایش ایجاد می کند، استعدادهای او را به حرکت درمی آورد و به او امکان می دهد که از آن به نیکی بهره برداری کند.
    3- موجب امنیت و آسایش: اصولا «بلوغ » یعنی شکوفایی غریزه، چه برای پسر و چه برای دختر که همراه بحران است. ازدواج این بحران را تسکین می دهد، برای جوان محیط امن و آرام ایجاد می نماید، در سایه وجود عواطف خانوادگی، روح سرکش او مهار می شود و موجباتی برای برخورداری او از نیروی فکری فراهم می شود.
    4- موجب نجات از تنهایی: به عقیده دانشمندان و فلاسفه، انسان موجودی مدنی الطبع و بالفطره اجتماعی است. از این رو، محتاج پناه و یاور و یاری دلدار است. ازدواج این فایده را دارد که آدمی را از تنهایی و اعتزال نجات دهد و همدلی در کنار او، در بستر او و در آغوش او قرار دهد تا وجودش راعین وجودخودبداندودرغم ودردش شریک باشد.


    ب - ضرورت های اجتماعی

    ازدواج هرچند از یک نظر ، مساله ای شخصی و خصوصی است، ولی از نگاهی دیگر، دارای جنبه و اهمیتی اجتماعی می باشد. بر این اساس، ازدواج از ارکان مدنیت و راهی مطمئن برای تامین آسایش جامعه و رفاه بشریت است. سود و زیان ازدواج تنها متوجه زوجین نیست، بلکه افراد اجتماع نیز به گونه ای از آن برخوردار می شوند.
    بی تردید، ازدواج رابطه ای است که طرفین ربط را تا حد زیادی از بی بند و باری و روابط نامشروع و انحرافات اخلاقی و جنسی مصون می دارد. این موضوع به تناسب حال طرفین و محیط اجتماعی و امکان انجام سایر گناهان متفاوت است. هم چنین سایر جنبه های شخصی و اجتماعی نیز در این زمینه مؤثر می باشد که گاهی این عمل سبب مصونیت انسان از نیمی از گناهان و معاصی و گاهی بیش تر است. لذا، در بعضی از روایات ازدواج را وسیله حفظ نیمی از دین و برخی روایات، دو سوم دین بیان کرده اند.
    زندگی هر یک از زن و شوهر منقسم به دو قسم است:
    1- روابط داخلی و خانوادگی;
    2- روابط خارجی و اجتماعی.
    بنابراین، زن صالح در خانواده وسیله تحقق سعادت مرد در نیمی از زندگانی او و مرد نیکوکار برای زن وسیله سعادت نیمی از روابط حیاتی اوست; زیرا ازدواج وسیله موفقیت هر یک از طرفین در مقدار زیادی از وظایف عبادی خواهد بود که در روایات ائمه اطهار علیهم السلام به نیمی از دین تعبیر شده است.


    ج - ضرورت های مذهبی

    ضرورت های مذهبی ازدواج از دوجنبه قابل بررسی اند: از جنبه آیات و از جنبه روایات.
    1- ازدواج در آیات: این سؤال همواره مطرح بوده است که چرا خداوند انسان ها و یا حیوانات و حتی گیاهان را زوج آفرید؟ فلسفه زوجیت انسان ها، گیاهان و حیوانات چیست؟ در پاسخ به این سؤال، به اجمال می توان گفت که فلسفه زوجیت در انسان ها به ازدواج بازمی گردد. اما پس از آن، این سؤال مطرح می گردد که آیا ازدواج فقط برای تامین غریزه جنسی است؟ آیا برای شروع مسائل اجتماعی است؟ آیا برای ایجاد انس میان دو زوج مخالف با هم است؟ در پاسخ باید گفت که خیر، هدف از ازدواج این مسائل نیست. فلسفه ازدواج چیز دیگری است و آن امتداد نسل، بقای آن و اتمام ترکیبات عاطفی زن و مرد به دلیل تولید مثل می باشد، همان گونه در برخی از آیات به این مطلب اشاره شده است:

    خداوند در سوره نساء، آیه 7 می فرماید: «یا ایها الناس اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا و نساء کثیرا و اتقوا الله الذی تسائلون به و الارحام ان الله کان علیکم رقیبا»; ای مردم، بترسید از پروردگار خود که شما را از یک تن آفرید و از او جفتش را بیافرید و از آنان مردان و زنان بسیاری گسترانید و بترسید از خداوندی که از او و از ارحام پرسش می شود. خداوند بر شما نگاهبان است.

    در آیه 11 سوره شوری نیز می فرماید: «فاطر السموات و الارض جعل لکم من انفسکم ازواجا و من الانعام ازواجا یذرؤکم فیه لیس کمثله شی ء و هو السمیع البصیر»; او پدید آورنده آسمان ها و زمین است. برای شما از جفت خودتان همسرانی قرار داد و از جنس حیوانات نیز جفت هایی آفرید تا بر شما بیفزاید و نسل تکثیر پیدا کند. همانند او چیزی نیست. او شنوای بیناست.

    2- ازدواج در روایات:اسلام در این زمینه، دو دسته را مخاطب قرار داده است و ازدواج را به آن ها توصیه می کند:
    1- کسانی را که به قصد ارضای غریزه شهوت و محافظت از آلودگی ازدواج می کنند، ولی از پیدایش نسل جلوگیری می نمایند.
    2- کسانی را که علاوه بر ارضای غریزه شهوانی، قصد تشکیل خانواده نیز دارند و در نتیجه، خواهان نسل هستند. اما به طور کلی، دسته دوم بیش تر مورد خطاب اند; زیرا خانواده بدون فرزند در همان وصلت و گوشه حجله، بدون استمرار و دنباله خلاصه می شود.
    نظر به وجود منافع و اهمیت های ازدواج است که اسلام آن را تایید کرده و ضرورت آن را در درجه اول اهمیت و مورد تاکید قرار داده است. ضرورت های ازدواج ازنظر اسلام به قرار ذیل است:

    1- محبوب ترین بنا: بنای تشکیل خانواده در اسلام محبوب است، تا آن جا که هیچ سازمان و بنایی نزد خدا محبوب تر از آن نیست. لذا، پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: «ما بنی بناء فی الاسلام احب الی الله من التزویج »; نزد خداوند هیچ بنایی محبوب تر از خانه ای نیست که از طریق ازدواج آباد گردد.

    2- عامل حفظ پاک دامنی و کسب اخلاق نیک: ازدواج از نظر اسلام وسیله ای برای پاک دامنی و پاک دامن زیستن است. رسول خدا صلی الله علیه و آله به زیدبن حارثه فرمودند: ازدواج کن تا پاک دامن باشی و در سخنی دیگر، فرمودند: مردان را زن دهید تا خدا اخلاقشان را نیکو، ارزاقشان را وسیع و جوانمردیشان را زیاد گرداند. در روایتی دیگر، به زنی که گفته بود، دیگر ازدواج نخواهم کرد، فرمودند: «ازدواج برای حفظ عفاف لازم است.»

    3- عامل تکمیل دین: ازدواج غیر از ایجاد نظم در زندگی، وسیله ای برای حفظ و تکمیل دین است. بدان دلیل، ازدواج تکمیل کننده ایمان است که به وسیله آن، بسیاری از گناهان از وجود آدمی ریشه کن می شود و راه برای سعادتمندی او از هر سو فراهم می گردد. لذا، رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «من تزوج فقد احرز نصف دینه »; هر کس ازدواج کند نیمی از دینش را باز یافته است. در جای دیگر، فرمودند: «ما من شاب تزوج فی حداثة سنه الا عج شیطانه یا ویله عصم منی ثلثی دینه »; هر کس در ابتدای جوانی ازدواج کند شیطان فریاد می کند: ای وای، دو سوم دین خود را از شر من حفظ کرد.

    4- موجب ازدیاد نسل: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «تزوجوا فانی مکاثر بکم الامم غدا فی القیامة »; ازدواج کنید; زیرا من به زیادتی شما نسبت به امت های دیگر در قیامت مباهات می کنم. (این که امروزه در کشور ما با توجه به احکام ثانویه، به مهار جمعیت حکم می شود مطلب دیگری است که این مختصر مجالی برای طرح آن نیست.)

    5- موجب ازدیاد مسلمانان: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «ما یمنع المؤمن ان یتخذ اهلا لعل الله یرزقه نسمة تثقل الارض بلا اله الا الله »; چه مانعی داردکه مؤمن زنی بگیرد تاخداوند فرزندی نصیبش کند که با کلمه لا اله الا الله زمین را گرانبار کند؟

    6- موجب ازدیاد روزی: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «اتخذوا الاهل فانه ارزق لکم » ; روزی را به وسیله زن گرفتن زیاد کنید. در حدیث دیگری، امام رضا علیه السلام می فرمایند: «اذا جاءکم من ترضون خلقه و دینه فزوجوه »; اگر خواستگاری آمد که دین و اخلاقش را پسندید او را اجابت کنید. در روایتی پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «من ترک التزویج مخافة العیلة فقد ساء ظنه بالله عزوجل ان الله یقول: ان یکو.ن وا فقراء یغنهم الله من فضله »; هر کس ازدواج را از ترس فقر و تنگدستی ترک کندبه خدا سوء ظن برده است، زیرا خداوندمی فرماید:اگر (زن وشوهر) فقیر باشندخدا هر کدام را از کرم خود بی نیاز می کند. بنابراین، در هر صورت، روزی زن و مرد با خداست.

    7- نشانه پیروی از سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: حضرت علی علیه السلام فرمودند: «تزوجوا فان التزویج سنة رسول الله فانه کان یقول: من کان یحب ان یتبع بسنتی فان من سنتی التزویج »; ازدواج کنید، ازدواج سنت پیامبر صلی الله علیه و آله است. آن جناب می فرمودند: هر که می خواهد از سنت من پیروی کند، بداند که ازدواج سنت من است.

    8- نشانه پیروی از سنت پیامبران علیهم السلام: امام رضا علیه السلام فرمودند: «ثلاث من سنن المرسلین: العطر و اخذ الشعر و کثرة الطروقة »; سه چیز از سنت های پیامبران است: استعمال عطر، ازاله موهای زاید و ازدواج کردن.

    9- موجب جلب رضایت الهی: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «ما من شی ء احب الی الله عز وجل من بیت یعمر فی الاسلام بالنکاح »; هیچ چیز نزد خداوند محبوبتر از این نیست که خانه ای در اسلام به وسیله ازدواج آباد گردد.

    10- موجب کسب طهارت معنوی: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «من احب ان یلقی الله طاهرا مطهرا فلیلقه بزوجة »; هر کس می خواهد خدا را پاک و پاکیزه ملاقات کند باید هنگام مرگ متاهل باشد.

    11- بهترین بهره و سود: امام رضا علیه السلام فرمودند: «ما استفاد امرء بعد الاسلام فائدة خیرا من امراة مسلمة ...»; پس از ایمان به خدا، هیچ انسانی بهره ای بهتر از همسری مسلمان به دست نیاورده است.

    12- گشودن درهای رحمت الهی: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «یفتح ابواب السماء بالرحمة فی اربع مواضع: عند نزول المطر و عند نظر الولد فی وجه الوالد و عند فتح باب الکعبة و عند النکاح »; درهای رحمت آسمان در چهار موقع گشوده می شود: 1- هنگام باریدن باران; وقتی که فرزندی (از سر مهر) به صورت پدرش بنگرد; 3- زمانی که در خانه کعبه گشوده می گردد; 4- در وقت اجرای عقد نکاح.


    نهی اسلام از عزوبت

    از نظر اسلام، ازدواج کاری مقدس و تجرد چیز پلیدی است. این بر خلاف نظر کسانی است که رهبانیت را پذیرفته اند و سعی دارند بدان جنبه ای مقدس دهند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: آن کس که این آیین و مذهب همگام با فطرت مرا دوست دارد باید نسبت به سنت من پای بند باشد; یکی از سنت های من ازدواج است.
    در اسلام، سرباز زدن از ازدواج مساوی با تخلف از سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و حتی از موازین اسلامی است. چنانچه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس زمینه و امکانی برای ازدواج داشته باشد و در عین حال، از آن سر باز زند از ما نیست.
    اسلام برخلاف رهبانان و تارکان دنیا، مجرد ماندن را نه تنها فضیلت نمی داند، بلکه آن را محکوم کرده و شدیدا از آن نهی فرموده است. زنی به حضور امام صادق علیه السلام رسید و گفت: من قصد ندارم شوهر کنم تا مرا نزد خدا فضلی باشد و اجر و ثوابی به من تعلق گیرد.
    امام صادق علیه السلام فرمودند: این سخن را رها کن; اگر تنها زیستن فضیلتی بود فاطمه علیها السلام، دختر پیامبر صلی الله علیه و آله، بر این فضل سزاوارتر بود.
    بزرگان اسلام عزب ماندن را در صورت فراهم بودن وسایل ازدواج، ناروا و حرام دانسته و زناشویی را محبوب و مقدس شمرده اند. اسلام نیز تجرد را زشت می شمارد و می گوید: «شرارکم عزابکم »; بدترین شما کسانی هستند که در حال عزوبت اند. احادیثی که ازعزوبت نهی می کنند بسیارند، ازجمله روایات ذیل از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله:

    - ازدواج کن و گرنه از گنه کاران محسوب خواهی شد; «تزوج و الا فانت من المذنبین.»
    - بیش تر دوزخیان عزب ها هستند; «اکثر اهل النار العزاب.»
    - ازدواج کن، وگرنه از راهبان نصارا خواهی بود; «تزوج و الا فانت من رهبان النصاری.»
    - ازدواج کن، وگرنه از برادران شیطان خواهی بود; «تزوج و الا فانت من اخوان الشیاطین.»
    - بدترین افراد امت من عزب ها هستند; «شرار امتی عزابها.»
    - دو رکعت نماز زن دار بهتر از یک روز نماز و روزه عزب است. «رکعتان یصلیهما المتزوج افضل من سبعین رکعة یصلیها غیر متزوج. »
    خودداری از ازدواج عوارضی دارد که به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم:

    1- خودداری از ازدواج زمینه را برای روابط جنسی نامشروع و غیر قانونی فراهم می کند که نمونه های آن را در کشورهایی که برای خود آمار و حسابی دارند، می بینیم. بدیهی است کودکی که به دور از عشق و بدون خواسته والدین یا در اثر یک ازدواج اجباری پدید آید هم مایه غم مرد است و هم موجب تنفر اجتماعی و این که آینده چنین کودکانی چه خواهد شد، به خوبی معلوم است.
    2- خودداری از ازدواج موجب بیماری های وخیمی هم چون امراض تناسلی، ورم مفاصل و مانند آن می گردد و این مساله مورد تایید پزشکان امروزی است.
    3- خودداری از ازدواج موجب از دست دادن گرمی و نشاط زندگی است. هر کس در دوران جوانی به ازدواج تن ندهد، در دوران پیری با رنج تنهایی مواجه خواهد شد.
    4- خودداری از ازدواج موجب توسعه و گسترش فساد می گردد. افراد به سوی فساد اخلاقی سوق پیدا می کنند و درهای حیات آنان به دروغ، فحشا و بی بند و باری گشوده می شود. وجود غریزه در آدمی خود دلیلی بر ضرورت ازدواج و خودداری از آن، استقبال از خطرات خودآفرین و زمینه ای برای هجوم غم ها و نابسامانی هاست.


    «تهذیب نفس »; فلسفه بزرگ ازدواج

    زن و مرد لازم است در پرتو کانون گرم خانواده به تکامل دست یازند و همدیگر را با برخورداری از «صبر» و «شکر»، که دو رکن ایمان است، یاری کنند. شرع مقدس اسلام در تشکیل خانواده تنها به ارضای غریزه جنسی نظر ندارد، اگرچه این نکته مهم نیز جزئی از فلسفه ازدواج است و اسلام برای حفظ عفت عمومی در جوامع بشری، به دختران و پسران بالغی که نیاز به ازدواج دارند امر به پیوند و تشکیل خانواده کرده است، بلکه نکته مهم تری که اسلام از ازدواج و تشکیل خانواده دنبال می کند عبارت است از: «تهذیب نفس »; زیرا محیط خانه و کانون گرم خانواده را بهترین مکتب برای خودسازی و کسب کمالات می داند. حال اگر از این مکتب ارزنده و حیات بخش و انسان ساز درست استفاده نکنیم و یا آن را از هم بپاشیم، تقصیر از شارع مقدس اسلام نیست، بلکه خودمان مقصر هستیم که با عوامل گوناگون باعث سردی کانون خانواده یا از هم پاشیدگی آن شده ایم.


    از مجموعه بحث ها چنین نتیجه می گیریم که هدف از ازدواج در اسلام به مراتب، بالاتر و مقدس تر از آن است که تنها در حد کام جویی جنسی باشد; زیرا اگر چنین بود هیچ فرقی میان ازدواج انسان و جفت گیری حیوانات نبود و ازدواج مشمول این همه قوانین آسمانی و رهبری پیامبران علیهم السلام و راهنمایان قرار نمی گرفت. پس باید در آن اهداف مهم دیگری نیز وجود داشته باشد; از جمله: ایجاد، بقا و طهارت نسل، تکمیل و تکامل، مودت و صفا و از همه بالاتر، انجام وظیفه الهی. پیمان ازدواج پیمانی مقدس و الهی است. بدین سان، جز در سایه احکام الهی نمی توان آن را فسخ کرد. ازدواج امری اساسی و مهم است، باید در جامعه رشد و توسعه یابد تا افراد در سایه پای بندی بدان از بسیاری انحرافات و پیش آمدهای ناگوار مصون بمانند.
    آن کس که تن به تشکیل خانواده ندهد، هم به خود جفا کرده است و هم به فردی دیگر از جنس مخالف که پاک دامن در انتظار همتای مؤمن برای تشکیل زندگی و بهره مندی از نعمت و آسایش آن است. البته شکی نیست که در انتخاب همسر باید طرقی اندیشید تا زندگی زناشویی دچار نابسامانی نشود و کودکان پای به جهان نهاده حاصل آن دچار افسردگی و ماتم نگردند.
    امضای ایشان

    خـــــدانـگهــــــدار


  4. 3 کاربران زیر از farokh بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  5. بالا | پست 3


    عنوان کاربر
    مشاورکو یار
    تاریخ عضویت
    May 2016
    شماره عضویت
    27944
    نوشته ها
    4,023
    تشکـر
    3,916
    تشکر شده 2,513 بار در 1,691 پست
    میزان امتیاز
    13

    پاسخ : سنت ازدواج

    ویرایش توسط Experience : 01-25-2017 در ساعت 03:13 PM

  6. بالا | پست 4


    عنوان کاربر
    مشاورکو یار
    تاریخ عضویت
    May 2016
    شماره عضویت
    27944
    نوشته ها
    4,023
    تشکـر
    3,916
    تشکر شده 2,513 بار در 1,691 پست
    میزان امتیاز
    13

    پاسخ : سنت ازدواج

    یعنی این حرفا جدیه؟

    پس چرا هیشکی اهمیت نمیده؟

  7. بالا | پست 5

    عنوان کاربر
    کاربر انجمن
    تاریخ عضویت
    Feb 2015
    شماره عضویت
    12497
    نوشته ها
    390
    تشکـر
    1,041
    تشکر شده 580 بار در 275 پست
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : سنت ازدواج

    ضمن تشکر از مطلب مفید...

    اونوقت جوان امروز ما نشسته و با خودش حساب کتاب میکنه که طرفش چی داره و چی نداره؟قیافه داره؟پول داره؟تحصیلاتش چطوره؟ فلسفه بافی میکنه که آیا بخاطره نداشتن

    یکی از معیارها اونم تو اولین جلسه صحبت و آشنایی بدرد یه عمر زندگی میخوره یا نه.چرتکه انداخته.بالا و پایین تمام ظواهر طرفش رو برانداز میکنه و با بهانه های بنی اسرائیلی

    وقت خودش و دیگران رو تلف میکنه.و از اونطرف خانواده و بزرگترهای امروز ما بعضا میان هزارتا سنگ و کلوخ و مشکل رو میندازن جلو پای جوون دم بخت.بجای اینکه دستش رو بگیرن

    از چی داری و چی نداری و طبقه و مقام اجتماعیت چیه و میزان درآمد و سرمایه و فک و فامیل طرف گرفته تا مجلس در کدوم قصر باشه و این تجملات و میزان مهریه و خرج و اضافات دیگه

    طرف 70 سال عمر گرفته.اونقدر داره که 10 تا 10 تا حج و کربلا میره.ولی نمیاد دست اون همسایه ای که جوون دم بختی داره رو بگیره.عقلش نمیرسه که اون صدبرابر ثوابش بیشتره

    در همچین جوامعی و همچین دورانی هستیم ما...و واقعا سواله که این قافله ی دنیا داره به کجا میره ؟ خدا عاقبت همه ی مارو به خیر کنه...
    ویرایش توسط YAshin.SAhAkiyAn : 05-07-2017 در ساعت 07:28 PM

  8. کاربران زیر از YAshin.SAhAkiyAn بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  9. بالا | پست 6

    عنوان کاربر
    کاربر محروم
    تاریخ عضویت
    Apr 2016
    شماره عضویت
    27671
    نوشته ها
    374
    تشکـر
    995
    تشکر شده 634 بار در 431 پست
    میزان امتیاز
    0

    پاسخ : سنت ازدواج

    ای کاش شرایط ازدواج واسه جوونا مهیا بود
    یه وام ازدواج میخان بدن چه بر سر این مردم اوردنا

  10. کاربران زیر از Tarah بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  11. بالا | پست 7

    عنوان کاربر
    کاربر انجمن
    تاریخ عضویت
    Apr 2015
    شماره عضویت
    14456
    نوشته ها
    541
    تشکـر
    6
    تشکر شده 575 بار در 298 پست
    میزان امتیاز
    10

    پاسخ : سنت ازدواج

    چه روایات زیبا و مثبتی

  12. کاربران زیر از talieh بابت این پست مفید تشکر کرده اند


  13. بالا | پست 8


    عنوان کاربر
    مشاورکو یار
    تاریخ عضویت
    May 2016
    شماره عضویت
    27944
    نوشته ها
    4,023
    تشکـر
    3,916
    تشکر شده 2,513 بار در 1,691 پست
    میزان امتیاز
    13

    پاسخ : سنت ازدواج

    نقل قول نوشته اصلی توسط talieh نمایش پست ها
    چه روایات زیبا و مثبتی
    در زیبا و مثبت بودنشون حرفی نیست

    سوال اینه چرا بهشون عمل نمیشه؟

    فقط الکی برا همدیگه نقلشون میکنیم

  14. بالا | پست 9

    عنوان کاربر
    کاربر انجمن
    تاریخ عضویت
    Jan 2017
    شماره عضویت
    33431
    نوشته ها
    189
    تشکـر
    176
    تشکر شده 98 بار در 78 پست
    میزان امتیاز
    8

    پاسخ : سنت ازدواج

    ایشالا همه جوونا خوشبخت بشن اما من از مهریه کم میترسم مهریه یه جور ضمانته با این شرایط جامعه طلاق زیاد شده اگه مهریه کم باشه شوهر راحت زنو طلاق میده با مهریه زیادم مخالفم ولی در حد اعتدال باشه

    فرستاده شده از GT-I9505ِ من با Tapatalk

  15. کاربران زیر از zeinab1990 بابت این پست مفید تشکر کرده اند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

لیست کاربران دعوت شده به این موضوع

کلمات کلیدی این موضوع

© تمامی حقوق برای مشاورکو محفوظ بوده و هرگونه کپی برداري از محتوای انجمن پيگرد قانونی دارد