اجل مسمی(حتمی) و اجل معلق(غیرحتمی)
اجل مسمی و اجل معلق :با دقت در آیات و روایات با دو نوع دیدگاه به ظاهر متناقض برمیخوریم در دیدگاه اول وقتی اجل سر میرسد لحظه ای دیر یا زود نمی شود مثل آیه ای از سوره یونس «إِذَا جَاء أَجَلُهُمْ فَلاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ» در این آیه به صراحت بیان میشود که وقتی اجل سر برسد نه یک لحظه دیر و نه یک لحظه زود میشود و هیچ راه فراری از این اجل نیست دقیقا چندین آیه و روایت داریم که برخلاف آیه بالا مرگ و اجل یک نفر به خاطر انجام یک عمل به تاخیر یا برعکس موجب تسریع مرگ میشود مثل صدقه دادن که موجب جلوگیری از مرگ میشود و یا دعای خالصانه تقدیر مرگ یکی را به تاخیر می اندازد و بالعکس.
انجام برخی گناهان ازجمله شهوترانی و نوشیدن شراب و ... باعث کاهش طول عمر میشود در حقیقت ما دو نوع اجل داریم اجل مسمی که همان اجل حتمیست هیچ واقعه یا عملی موجب تاخیر و یا تسریع در آن نمیشود و مصداق آیه فوق می باشد و نوع دیگر اجل معلق که همان اجل غیر حتمیست همانطور گفته شد بسته به اعمال شخص قابل تغییر خواهد بود در تفسیر این دو نوع اجل باید به این موضوع اشاره کرد که اجل مسمی در حقیقت توان بالقوه زنده ماندن یک فرد هست که هرگز بیشتر نمیشود مثل اینکه برای قطعات و ماشینها حداکثر طول عمر تعیین میشود که بیشتر از این قطعه دوام نخواهد آورد و خراب خواهد شد ولی اجل معلق مثل تخمین یک ماشین اگر در یک مسیر و جریان از آن استفاده شود فلان میزان عمر را خواهد داشت که با تغییر نحوه مصرف قطعه یا ماشین ممکن است طول عمر قطعه بیشتر یا کمتر شود مثل اینکه کسی که مواد مخدر مصرف می کند طول عمرش کم میشود خیلی از عواملی که حالا از نظر علم هنوز قابل اثبات نیست مثل صله رحم که عمر را افزایش میدهد و علل فرامادی دیگر در کوتاهی یا طول مدت عمر تاثیرگذار هستند ولی در نهایت وقتی اجل حتمی برسد هیچ عاملی نمی تواند موجب تاخیر و تسریع اجل مسمی شود
پاسخ : اجل مسمی(حتمی) و اجل معلق(غیرحتمی)
به مطلب شما تصویر اضافه شد
پاسخ : اجل مسمی(حتمی) و اجل معلق(غیرحتمی)
ممنون از دعوتتون
جالب بود ، این تناقض نقطه ابهامی برای منم بود
پاسخ : اجل مسمی(حتمی) و اجل معلق(غیرحتمی)
سلام من دعوت نشدم،اما نظرمو میگم، به نظرم اجل حتمی زمانی هستش که مثلا در مورد یک نفر،حالا شراب خورده یا نخورده یا مواد مخدر مصرف کرده یا به هر طریقی اون مقدار عمری که باید می کردو کرده حالا یا زیادتر یا کمتر،بلاخره عجل معلق باعث مرگ حتمی میشه
پاسخ : اجل مسمی(حتمی) و اجل معلق(غیرحتمی)
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
shirin danai
سلام من دعوت نشدم،اما نظرمو میگم، به نظرم اجل حتمی زمانی هستش که مثلا در مورد یک نفر،حالا شراب خورده یا نخورده یا مواد مخدر مصرف کرده یا به هر طریقی اون مقدار عمری که باید می کردو کرده حالا یا زیادتر یا کمتر،بلاخره عجل معلق باعث مرگ حتمی میشه
سلام
خوب اجل یعنی مرگ. در هر دو صورت منتج به مرگ میشود ولی می توان از اجل معلق پیشگیری کرد ولی در اجل مسمی شما هر اقدام یا عملی انجام بدهید نمی توانید از مرگ رهایی یابید حالا هر نذر یا صدقه یا هر عمل دیگری مانع مرگ شخص نخواهد شد من در متن اصلی خیلی ساده بیان کردم که کاملا قابل فهم باشد(از کلمات عربی و دینی که روحانیون بکار میبرند سعی کردم استفاده نکنم) باز از دادن نظر متشکرم. بابت عدم دعوت شما هم پوزش میخواهم اسم شما از قلم افتاد
پاسخ : اجل مسمی(حتمی) و اجل معلق(غیرحتمی)
منم با تایپیک شما موافقم و متوجه شدم چی گفتین ،نیازی به کلمات عربی و..نبود،فقط منظورم اینکه میشه گفت اجل حتمی وقتی فرا برسه همه چی تمومه و شما فرض کنید یک راننده ماشین سنگین که تو جاده س همیشه یه سری ایمنی هایی رو رعایت میکنه و احتیاط میکنه که مشکلی پیش نیاد و نمیاد اما همین راننده با وجود کارایی که انجام داده و احتیاطایی که کرده ،باز تصادف می کنه و می میره پس از نظر من فقط اجل حتمی که باعث مرگ و تموم شدن زندگی میشه
پاسخ : اجل مسمی(حتمی) و اجل معلق(غیرحتمی)
پاسخ : اجل مسمی(حتمی) و اجل معلق(غیرحتمی)
ممنون از دعوتتون
ولی من هنوز دلیل اجل مسمی رو نمی فهمم
پاسخ : اجل مسمی(حتمی) و اجل معلق(غیرحتمی)
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
آقای فرهمند
ممنون از دعوتتون
ولی من هنوز دلیل اجل مسمی رو نمی فهمم
طبق مفاد آیه دوم سوره انعام «هُوَ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ طینٍ ثُمَّ قَضی أَجَلاً وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَه...»،استفاده میشود. در این آیه شریفه هم کلمه اجل ذکر شده است و هم اجل مسمّی. بیگمان نمیتوان هر دو را به یک معنا حمل کرد و دومی را تکرار اولی دانست؛ بلکه باید بین اجل به نحو مطلق و اجل مسمّی فرق گذاشت. همانگونه که دقت در روایات نیز بیانگر همین نکته است که برای انسان دو نوع اجل وجود دارد.در حدیثی؛ امام صادق(ع) در تفسیر آیه فوق فرمود: «آنها دو اجلاند؛ اجل مشروط که خدا در آن هر چه بخواهد میکند و اجل محتوم».
حُمران بن اعین از امام باقر(ع) در مورد آیه فوق سؤال کرد، و آنحضرت فرمود: «آن دو اجل است: اجل محتوم و اجل موقوف».
مفسّران در تفسیر این دو اجل، دلایل مختلفی بیان کردند. در این میان؛ آنچه مورد پذیرش است، همان تفسیری است که غالب مفسران بیان داشتند. و آن اینکه: هر موجود زندهای به حسب طبیعت و استعداد جسمى خود، تا مدّت معیّنى میتواند زنده بماند که اگر مانعی در ادامه حیات وی رخ ندهد او تا پایان عمر طبیعی خود زنده میماند و حیات وی به گونه طبیعى پایان مییابد، اینگونه مرگ را «اجل مسمَّى» گویند. در روایات، «اجل مسمی» به اجل غیرقابل تغییر و تبدیل، تفسیر شده است. و از جمله احکام و قضای حتمی پروردگار است که در اُمّ الکتاب و لوح محفوظ، ثبت و غیر قابل تغییر میباشد.
اما اجل معلق تغییرپذیر است و به استناد علل ناقصه و مقتضیات، به وقوع میپیوندد. و بر اثر اعمال نادرست انسان ممکن است بسیار جلو بیفتد که عذابهای الهی یکی از آنها است و بر عکس بر اثر تقوا و نیکو کاری و تدبیر ممکن است بسیار عقب بیفتد.
اجل معلق در کتاب محو و اثبات است؛ چنانکه در قرآن در آیات 38 و 39 می خوانیم: «هر اجلی، نوشتهای دارد. خداوند هر چه را بخواهد، محو و هر چه را بخواهد، اثبات میکند».
در روایتی آمده است: «اجل غیر مسمی و موقوف قابل تقدّم و تأخّر است، اما اجل مسمی قابل تغییر نیست».
در حقیقت اجل مسمی از قبل تعیین شده است و به اختیار انسان بستگی ندارد جبر مطلق است یعنی شما هر وقت اجل مسمی سر برسد راه مفری برای آن نیست باز اگر در مطلب قبلی که گذاشتم دقت کرده باشید یک مثال آوردم که حداکثر عمر یک قطعه در کمترین حالت تحت فشار را کارخانه تولیدی تعیین می کند که در هر صورت پس از این مدت عمر قطعه تمام میشود و قطعه قابل استفاده نخواهد بود ولی یک قطعه هنوز به عمر اسمی خود نرسیده می شکند چون تحت فشار زیادی قرار گرفته است. به این عمر اسمی قرآن اجل مسمی نامیده است.