-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
خودت باش بانو ، توانایی و قدرتت را عیان کن و محکم باش.
محکم باش بانو ، تا نفس دروغین هیچ مذکری روحت را نلرزاند .
ثابت قدم باش بانو ، تا هیچ احساس دروغینی تو را از رفتن باز ندارد.
خودت را در امواج هستی متبلور کن و احیا شو ؛ تا تمامت را ببینند و احسنت گویان سر تعظیم فرود آورند در برابر عظمت تو.
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
زنان ریشه های انسانیت اند
اشتباه خواهد بود
اگرفکر کنیم
با محدود کردن ریشه ها
شاخه ها بهتر رشد خواهند کرد
هر قدر ریشه ها محدود تر شوند
شاخه ها پژمرده تر،
فاسد تر
و رشد نایافته تر خواهند شد
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
پروفایلهایتان را، پست بگذارید راجع به خشونت علیه زنان که چقدر جامعه به زن خیانت کرده
اما من همچنان معتقدم در کشور ما کسی بدتر از هم جنسش به خود زن خیانت نمیکند.
دختری که الان در چت با پسر بحث میکند" باید بیای خواستگاریم"، او به ما خیانت می کند.
دختری که الان شماره میگیرد، فردا سر قرار است، پس فردا خانه طرف، او به ما خیانت میکند.
همه دخترها و حتی زنهای متاهل تحت تاثیر شاهکار این عزیزان هستند.
شما تصور کنید، پدر و مادر در حد توان برای رفاه دخترشان کم نگذاشتند، بعد دختر طوری به دوست پسر گرامی برای خواستگاری متوصل شده، انگار پدر و مادر یک شب بارانی از سبد جلو در خانه دخترشان را پیدا کردند.
حالا نه اینکه فکر کنید این پسره شوالیه نجات خانم بوده، نه! حاضرم قسم بخورم با خیلی از همین شوالیههای دلیر هنوز مادرشان بحث دارد که" غذا میخوری، ظرفاشو لاقل تو سینک بذار!"
اینها درد جامعه است، اینقدر زیاد شده که ممکن است از هر چهارنفری که این متن را میخواند، به یک نفر بَر بخورد.
تا اینجا قسمت خوب ماجراست و فاجعه از آنجاست که پسر کلاً دیگر سمت ازدواج نمیرود چون همیشه یکی نفر آماده و حاضر برای دوستی وجود دارد.
احساس ازدواج هم به او دست بدهد میگوید:"خب ، التماس میکنن. کو شوهر؟"
یعنی اعتماد به نفسی در حد دیکاپرو و جرجکلونی که فکر میکند هرکس را انتخاب کند" نه" نمیشنود.
حتی دیده شده فرد با همین شیوه" آشنایی جهت ازدواج" مخ دخترهای گروه سنی بین پانزده تا بیست سال را زده و ماشالله از هر باغی، گلی چیده به این نیت که قرار است با هم آشنا بشنوند و اگر تفاهم حاصل شد افتخار خواستگاریکردن بدهد!
یک سری دخترها اما فولاد آب دیده این روابط هستند، حالا آنها یا گیر همین پسرها میافتند و میدانند آنها هم دروغ میگویند،در این حالت سعی میکنند از تکتک لحظهها لذت ببرند و خوب طرف را بکشند! یا اینکه در حالت بعد پسر را خوب و صالح میبینند و به گفته روشهای استراتژیک برای خواستگاری او را میکشانند.
یعنی دو طرف تلفات و قربانی داریم. خشونت یعنی همین که الان دیگر پدیده ای به اسم حیا وجود ندارد، پیشنهاد بدهند و دختر بگوید: نه! میگویند:" خب ناز می کنه، به درک!" و سراغ بعدی می روند.
بعدی هم اینقدر سهل الوصول است که پسر پشیمان میشود اصلاً چرا به قبلی رو زده است؟
حالا بیایید همهجا را نارنجی کنیم، اصلا من خودم ربان نارنجی دور سرم میبندم، بلندگو دستم میگیرم و علیه خشونت زنان شعار میدهم اما واقعیت این است آنهایی که به حرمت زن خیانت میکنند، الان در چتهای دو نفره برای هر روز از تعطیلات پیش رو با یک نفر قرار میگذارند.
به قلم #دکتر_غزل_رحیمی در گروه نویسندگان اجتماعی نشریه زنان آزاد اندیش
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
احادیث معصومین(ع) درمورد ارزش زن
زن در زیرمجموعهء مرد تعریف نمیشود ، بلکه در کنار او تعریف میشود
متفاوت است ولی مساوی ست
ظریف تر است اما ضعیف تر نیست
دل نازک تر است اما کوچک تر نیست
نه مرد به خودی خود بر زن برتری دارد نه زن به خودی خود بر مرد
زن فی نفسه قابل ستایش و با ارزش است ، مگر آنکه خودش خلاف آن را ثابت کند ، همانطور که مرد اینچنین است
اینها نمونه هایی از احادیث درمورد ارزش زن و جایگاه اوست
همچنین در این احادیث به مردها اخظار شده که بی توجهی به زن ، جسارت به او و آزار دادنش عواقب سختی برای مرد دارد
امیدوارم مردها همیشه یادشان باشد که اگر زن وظیفه دارد به حرف شوهر گوش کند ، به این معنا نیست که بردهء مرد است
بلکه خداوند خواسته که ریاست و مدیریت مرد را تایید کند و ابداً اینچنین نیست که مرد خیال کند ارباب زن است
همین زن میتواند درخواست کند که برایش خدمتکار گرفته شود. همچنین کوچکترین وظیفه ای برای کار در خانه ندارد
نه اینکه خدا بخواهد زن را تن پرور کند ، خیر
دلیل این است که مرد بداند همان مقدار که او حرمت و جایگاه دارد ، زن هم ارزش و جایگاه دارد
اما احادیث:
حضرت محمد(ص)
1 - هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر اظهار محبت می نماید
2 - نزدیکترین شما به جایگاه من در روز رستاخیز ، کسانی هستند که با زنانشان بهتر رفتار کنند
3 - منافق کسی است که همسرش باید به میل او غذا بخورد (به همسر تحمیل میکند) و مومن کسی است که خود به میل همسرش غذا میخورد (همسر را برای نوع غذا در تنگنا نمیگذارد)
4 - اگر هنگام نماز ، پدر شما را صدا کرد نباید نماز را قطع کنید ، اما اگر مادر شما را صدا کرد باید نماز را قطع کنید
5 - هر که زنی گیرد و در خاطر داشته باشد که مهر او را نپردازد هنگام مرگ چون زناکاران بمیرد
6 - زن بگیرید و طلاق ندهید ، زیرا عرش از وقوع طلاق می لرزد
7 - جبرئیل به قدری در مورد زنان به من سفارش کرد که گمان بردم که طلاق دادن آنان سزاوار نیست مگر این که عمل زشتی(خلاف عفت) از آنها سر بزند
8 - هر زنی که در مقابل بد اخلاقى هاى شوهرش بردبارى کند خدا ثواب آسیه را به وى عطا خواهد کرد
9 - از ما نیست کسی که وسعت زندگی بر او داده شود و او بر خانواده اش سخت بگیرد
10 - هر مردى که به صورت همسرش سیلى بزند. خدا به فرشته مامور دوزخ (مالک) دستور می دهد که در دوزخ هفتاد سیلى بر صورتش بزند و هر مردى که دستش را بر موهاى زن مسلمانى بگذارد (براى اذیت موى سرش را بگیرد) در دوزخ دستش با میخ هاى آتشین کوبیده می شود
11 - نشستن مرد در كنار خانواده اش ، نزد خداي بزرگ دوست داشتني تر از اعتكاف در مسجد من است
امام علی(ع)
1 - زنان امانت هاى خدا هستند ، آزارشان نرسانید و بر آنها سخت نگیرید
2 - هميشه با همسرت مدارا كن، و با او به نيكي همنشيني كن تا زندگيت باصفا شود
امام صادق(ع)
1 - وقتی انسانی زنان را بیشتر دوست بدارد آنگاه است که ایمانش رشد میکند
2 - هر کس زن گرفت ، باید او را گرامى و محترم بشمارد
3 - به زنان خود نسبت ناروا ندهيد ، زيرا در اين كار براي شما پشيماني طولاني و كيفر سختي خواهد بود
4 - یکى از اخلاق پیغمبران اینست که نسبت به همسرانشان محبت دارند
5 - هر زني كه به شوهرش مقداري آب دهد ، خداوند به جاي آن ، شهري در بهشت برايش مي سازد و شصت گناهش را مي آمرزد
6 - هر زني كه در خانه شوهرش چيزي را براي سامان دادن وضع خانه جابه جا كند، خداوند نظر [رحمت] به او مي كند . و هر كس مورد نظر [رحمت] خدا قرار گيرد، خدا عذابش نمي كند
7- بیشترین خیر در زنان است
8- مردی که خدمتگزار همسرش است خداوند گناهان بزرگ او را میپوشاند و غضب خدا را خاموش میکند و مهریه حورالعین است و بر حسنات و نیکی میافزاید و درجات را بالا میبرد .
حدیث لولاک :
«ای محمد! اگر تو نبودی آسمانها را خلق نمیکردم، و اگر علی نبود تو را خلق نمیکردم و اگر فاطمه نبود شما دو تن را نمیآفریدم.»
منابع:
1-كافى، ج5، ص324، ح1
2-من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 556 ، ح 4911
3-من لايحضره الفقيه، ج3، ص385، ح4352
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
- بیشترین خیر در زنان است
|smilingsmiley||smilingsmiley|
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
saba95
- بیشترین خیر در زنان است
|smilingsmiley||smilingsmiley|
دقیقا همین طوره صبا جان ببین اون موقع امام صادق بین اعراب جاهلیت چه تفکر بازی داشته که برخی از مردای ما حتی الان هم همچین نگرشی ندارند!!!
-
پاسخ : استفاده از پتانسیل زنان در جامعه
زن ها همیشه مادرند و مردها بچه....
مثلا فرهاد،مجنون،پادشاه،شاعر
هر کس که باشد همیشه دلش میخواهد یک زن در زندگیش باشد که مدام بهش رسیدگی کند و مراقبش باشد.
میگویند پشت هر مرد بزرگ یک زن ایستاده،اما پشت سر هیچ زنی،هرگز مردی نیست.
-
1 فایل پیوست
پاسخ : استفاده از پتانسیل زنان در جامعه
زنی رادیدم
دوشادوش مردان کارمیکرد.
اماغافل ازسقفی شیشه ای که درمسیربالارفتنش قرارداده بودند.
اوهمواره کارمیکرد
http://forum.moshaver.co/image/jpeg;...7f+211D/3l/9k=
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
miss eli vrn
احادیث معصومین(ع) درمورد ارزش زن
زن در زیرمجموعهء مرد تعریف نمیشود ، بلکه در کنار او تعریف میشود
متفاوت است ولی مساوی ست
ظریف تر است اما ضعیف تر نیست
دل نازک تر است اما کوچک تر نیست
نه مرد به خودی خود بر زن برتری دارد نه زن به خودی خود بر مرد
زن فی نفسه قابل ستایش و با ارزش است ، مگر آنکه خودش خلاف آن را ثابت کند ، همانطور که مرد اینچنین است
اینها نمونه هایی از احادیث درمورد ارزش زن و جایگاه اوست
همچنین در این احادیث به مردها اخظار شده که بی توجهی به زن ، جسارت به او و آزار دادنش عواقب سختی برای مرد دارد
امیدوارم مردها همیشه یادشان باشد که اگر زن وظیفه دارد به حرف شوهر گوش کند ، به این معنا نیست که بردهء مرد است
بلکه خداوند خواسته که ریاست و مدیریت مرد را تایید کند و ابداً اینچنین نیست که مرد خیال کند ارباب زن است
همین زن میتواند درخواست کند که برایش خدمتکار گرفته شود. همچنین کوچکترین وظیفه ای برای کار در خانه ندارد
نه اینکه خدا بخواهد زن را تن پرور کند ، خیر
دلیل این است که مرد بداند همان مقدار که او حرمت و جایگاه دارد ، زن هم ارزش و جایگاه دارد
اما احادیث:
حضرت محمد(ص)
1 - هر چه ایمان انسان کامل تر باشد به همسرش بیشتر اظهار محبت می نماید
2 - نزدیکترین شما به جایگاه من در روز رستاخیز ، کسانی هستند که با زنانشان بهتر رفتار کنند
3 - منافق کسی است که همسرش باید به میل او غذا بخورد (به همسر تحمیل میکند) و مومن کسی است که خود به میل همسرش غذا میخورد (همسر را برای نوع غذا در تنگنا نمیگذارد)
4 - اگر هنگام نماز ، پدر شما را صدا کرد نباید نماز را قطع کنید ، اما اگر مادر شما را صدا کرد باید نماز را قطع کنید
5 - هر که زنی گیرد و در خاطر داشته باشد که مهر او را نپردازد هنگام مرگ چون زناکاران بمیرد
6 - زن بگیرید و طلاق ندهید ، زیرا عرش از وقوع طلاق می لرزد
7 - جبرئیل به قدری در مورد زنان به من سفارش کرد که گمان بردم که طلاق دادن آنان سزاوار نیست مگر این که عمل زشتی(خلاف عفت) از آنها سر بزند
8 - هر زنی که در مقابل بد اخلاقى هاى شوهرش بردبارى کند خدا ثواب آسیه را به وى عطا خواهد کرد
9 - از ما نیست کسی که وسعت زندگی بر او داده شود و او بر خانواده اش سخت بگیرد
10 - هر مردى که به صورت همسرش سیلى بزند. خدا به فرشته مامور دوزخ (مالک) دستور می دهد که در دوزخ هفتاد سیلى بر صورتش بزند و هر مردى که دستش را بر موهاى زن مسلمانى بگذارد (براى اذیت موى سرش را بگیرد) در دوزخ دستش با میخ هاى آتشین کوبیده می شود
11 - نشستن مرد در كنار خانواده اش ، نزد خداي بزرگ دوست داشتني تر از اعتكاف در مسجد من است
امام علی(ع)
1 - زنان امانت هاى خدا هستند ، آزارشان نرسانید و بر آنها سخت نگیرید
2 - هميشه با همسرت مدارا كن، و با او به نيكي همنشيني كن تا زندگيت باصفا شود
امام صادق(ع)
1 - وقتی انسانی زنان را بیشتر دوست بدارد آنگاه است که ایمانش رشد میکند
2 - هر کس زن گرفت ، باید او را گرامى و محترم بشمارد
3 - به زنان خود نسبت ناروا ندهيد ، زيرا در اين كار براي شما پشيماني طولاني و كيفر سختي خواهد بود
4 - یکى از اخلاق پیغمبران اینست که نسبت به همسرانشان محبت دارند
5 - هر زني كه به شوهرش مقداري آب دهد ، خداوند به جاي آن ، شهري در بهشت برايش مي سازد و شصت گناهش را مي آمرزد
6 - هر زني كه در خانه شوهرش چيزي را براي سامان دادن وضع خانه جابه جا كند، خداوند نظر [رحمت] به او مي كند . و هر كس مورد نظر [رحمت] خدا قرار گيرد، خدا عذابش نمي كند
7- بیشترین خیر در زنان است
8- مردی که خدمتگزار همسرش است خداوند گناهان بزرگ او را میپوشاند و غضب خدا را خاموش میکند و مهریه حورالعین است و بر حسنات و نیکی میافزاید و درجات را بالا میبرد .
حدیث لولاک :
«ای محمد! اگر تو نبودی آسمانها را خلق نمیکردم، و اگر علی نبود تو را خلق نمیکردم و اگر فاطمه نبود شما دو تن را نمیآفریدم.»
منابع:
1-كافى، ج5، ص324، ح1
2-من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 556 ، ح 4911
3-من لايحضره الفقيه، ج3، ص385، ح4352
وچه بسا بسیار حدیث داریم در باب صغره و والارث والایمان و....... مورد خطاب دادن زن در خطبه80نهج البلاغه وسائل الشیعه سوره بقره سوره واقعه و.................
اگر از دید دین به *زن* نگاه کنیم اوضاع اسفناک تر از این بحث ها میباشد (کافیه به محدودیت ها و نوع نگاه به بانوان کشور خودمون بیندازید تا به دینی بودن این نوع نگاه پی ببرید)
از نظر علم هم تفاوتی بین زن و مرد نیست جز موارد فیزیکال و شیمیکال البته اگر نظرات علما اجازی زندگی به زن دهد !
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
MorbidCorpse
وچه بسا بسیار حدیث داریم در باب صغره و والارث والایمان و....... مورد خطاب دادن زن در خطبه80نهج البلاغه وسائل الشیعه سوره بقره سوره واقعه و.................
اگر از دید دین به *زن* نگاه کنیم اوضاع اسفناک تر از این بحث ها میباشد (کافیه به محدودیت ها و نوع نگاه به بانوان کشور خودمون بیندازید تا به دینی بودن این نوع نگاه پی ببرید)
از نظر علم هم تفاوتی بین زن و مرد نیست جز موارد فیزیکال و شیمیکال البته اگر نظرات علما اجازی زندگی به زن دهد !
دوست عزیز متاسفانه و متاسفانه یکسری افراد به ظاهر روشنفکر این افکار رو در ذهن برخی از جمله شما جا دادند این مواردی که می فرمایید هرکدام به تنهایی یک کتاب می شوند و هیچ کدام زن رو محدود یا شخصیت زن را زیر سوال نبردند من کاری به جامعه ندارم که تبعیض به خصوص جنسیتی درونش فریاد میزنه
اما از نظر دینی باید بگم دین اسلام نه تنها زن را محدود نکرده بلکه ارزش و قرب بالایی به آن داده متاسفانه نمی توانم تمام ادله ام که بسیار زیادند را در این باره برای شما بیاورم چون باید بشینم و ساعت ها تایپ کنم
دانستن این مطالب نیازمند تحقیق بسیار و خواندن کتاب های متفاوت است نه نشستن پای صحبت همان افراد به ظاهر روشنفکر
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
miss eli vrn
دوست عزیز متاسفانه و متاسفانه یکسری افراد به ظاهر روشنفکر این افکار رو در ذهن برخی از جمله شما جا دادند این مواردی که می فرمایید هرکدام به تنهایی یک کتاب می شوند و هیچ کدام زن رو محدود یا شخصیت زن را زیر سوال نبردند من کاری به جامعه ندارم که تبعیض به خصوص جنسیتی درونش فریاد میزنه
اما از نظر دینی باید بگم دین اسلام نه تنها زن را محدود نکرده بلکه ارزش و قرب بالایی به آن داده متاسفانه نمی توانم تمام ادله ام که بسیار زیادند را در این باره برای شما بیاورم چون باید بشینم و ساعت ها تایپ کنم
دانستن این مطالب نیازمند تحقیق بسیار و خواندن کتاب های متفاوت است نه نشستن پای صحبت همان افراد به ظاهر روشنفکر
منابع ش موجود است گرامی ! (هرچند منابع تحریف شده به کرار در تاپیک رویت میشود)
با چه استدلالی میفرمایید زاییده ذهن یک عده روشنفکر نما بنده متعجبم! در حالی که تبعات منفی این دید شرعی نسبت به زن به وضوح در جامعه ما قابل رویت است _ جامعه ملاک و معیار خوبی ست در مورد ظلم به *زن* مگر اینکه ساکن آمریکا باشیم و صرفا تاپیکی استارت کرده باشیم
شما که در مورد تبعیض جنسیتی در جامعه ما میفرمایید علل و ریشه آنرا در چه میبینید؟!
هرچند مشخص نیست نگاه شما که استارتر تاپیک باشید از چه ماهیتی برخردار است فمینیسم یا بسنده کردن به یک سری استدلال دینی در مورد *زن*
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
MorbidCorpse
منابع ش موجود است گرامی ! (هرچند منابع تحریف شده به کرار در تاپیک رویت میشود)
با چه استدلالی میفرمایید زاییده ذهن یک عده روشنفکر نما بنده متعجبم! در حالی که تبعات منفی این دید شرعی نسبت به زن به وضوح در جامعه ما قابل رویت است _ جامعه ملاک و معیار خوبی ست در مورد ظلم به *زن* مگر اینکه ساکن آمریکا باشیم و صرفا تاپیکی استارت کرده باشیم
هرچند مشخص نیست نگاه شما که استارتر تاپیک باشید از چه ماهیتی برخردار است فمینیسم یا بسنده کردن به یک سری استدلال دینی در مورد *زن*
جامعه بحثش جداست
چه بسا اگر بازتاب درستی و کاملی از دین در جامعه داشتیم زن های ایرانی الان داشتند مانند ملکه زندگی می کردند
اینکه شما در تعجبید برایم جای تعجبی نداشت و نداره چون متاسفانه همان افراد انقدر به افکار امثال شما رسوخ کردند و شستشوی مغزی دادند که برای دیدن واقعیت می بایست به میدان جنگ درونی رفت
اینکه ازم ادله میخواهید همان ابتدا بهتون گفتم این ها بحثی نیست که من بیایم با دو سه تا جمله برای شما توضیح بدم برای مثال اشتباه فاحشی و که همه آن به اسلام نسبت میدهند عبارت : زن ها ناقص العقل هستند هست .
در باره ی این جمله کتابی منتشر شده که این معنای ناقص العقل یکی از معانیش در این کتاب به معنی ناقص در ارثیه هست نه اینکه استنباط بشه زن از لحاظ عقلی ناکامله حالا این ناقص در ارثیه به خاطر حق و حقوق مازادی که هر زنی میگیره از جمله مهریه و نفقه و شیر بها و موارد دیگر که تامین کامل مادی زن برعهده ی مرد می باشد حتی اسلام به مرد گفته اگر فقیر هم هستی واجبه که زنت رو تامین بکنی حالا فرض کنیم زنی نه شوهر داشته باشه نه پدر خودشم توانایی کار کردن را نداشته باشه این وظیفه ی حکومت هست که زن رو کاملا از نظر مادی تامین کنه با وجود این همه مزایا برای زن ناقص بودنش در ارثیه موجه میشود چون مرد به طور کلی سرپرست خانواده است یعنی مسئول و وظیفه ی معاش را بر عهده داره و هم هیچ یک از مزیای زن را نداره تازه مرد ارثیه ایی که میگیرد وظیفه دارد صرف خانواده اش بکند که شامل زنش هم میشود
در جامعه ی ما با وجود اینکه اسم اسلامی بودن را یدک میکشه اما قوانین زیاد اسلامی را رعایت نمیکنه مثلا اگر بر طبق این قانون اسلامی که حکومت موظف به تامین زنان بی سرپرست هست رو به طور کامل در جامعه رعایت میشد دیگه الان انقدر گدای زن یا زن هایی برای تامین معاش حاضر به خود فروشیند را نداشتیم گفتم که کاری به حرفت درباره جامعه ندارم اما درباره ی دین باهات مخالفم اگر به دین دقیق نگاه کنی متوجه میشی از همه نظر کامله و نقصی درش نیست
این توضیحاتی که دادم یک میلیونونیم ادله هایست برایت گفتم
اگرچه میدونم کسی و خواب میشه بیدار کرد اما کسی و که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدار کرد
درنهایت ازت سپاسگذارم که نظرت رو در اختیارمون گذاشتی
موفق باشی
-
پاسخ : استفاده از پتانسیل زنان در جامعه
خانوما کمک کنین این تاپیک اپ بمونه
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
MorbidCorpse
منابع ش موجود است گرامی ! (هرچند منابع تحریف شده به کرار در تاپیک رویت میشود)
با چه استدلالی میفرمایید زاییده ذهن یک عده روشنفکر نما بنده متعجبم! در حالی که تبعات منفی این دید شرعی نسبت به زن به وضوح در جامعه ما قابل رویت است _ جامعه ملاک و معیار خوبی ست در مورد ظلم به *زن* مگر اینکه ساکن آمریکا باشیم و صرفا تاپیکی استارت کرده باشیم
شما که در مورد تبعیض جنسیتی در جامعه ما میفرمایید علل و ریشه آنرا در چه میبینید؟!
هرچند مشخص نیست نگاه شما که استارتر تاپیک باشید از چه ماهیتی برخردار است فمینیسم یا بسنده کردن به یک سری استدلال دینی در مورد *زن*
من قبول دارم که به تبعیض ها از مسائل دینی سرچشمه میگیره .مثلا یه نمونه اش حجاب اجباری هست.یه نمونه از خشونت های جنسیتی هم اینه که زن نمیتونه دقیقا مثل مرد تو جامعه فعایت های مختلف داشته باشه که اگر داشته باشه به چشم زن خراب بهش نگاه میکنن و درصدد سواستفاده برمیان.مواردش خیلی هست که صرفا برای اینکه مرد دچار مشکل نشه زن باید از حق طبیعی ازاد بودنش بزنه و یکسری قوانین رو رعایت کنه در صورتی که برای مرد هیچ قوائد بازدارنده تلنگر نمیشه.مثلا چقدر راحت میرن و صیغه میکنن ولی یه زن فقط باید یه مرد رو بپذیره.خب این میشه تبعیض و موارد بسیار دیگه ...به نظرم دین نیومده که ما صرفا یک تئوری هایی انجام بدیم تا نتیجه اش رو اون دنیا ببینیم .دین برای ساختن ادماست برای اینکه طرز فکرای اشتباهشونو اصلاح کنن و انسانیت پیدا کنن و کامل بشن.
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
miss eli vrn
جامعه بحثش جداست
چه بسا اگر بازتاب درستی و کاملی از دین در جامعه داشتیم زن های ایرانی الان داشتند مانند ملکه زندگی می کردند
اینکه شما در تعجبید برایم جای تعجبی نداشت و نداره چون متاسفانه همان افراد انقدر به افکار امثال شما رسوخ کردند و شستشوی مغزی دادند که برای دیدن واقعیت می بایست به میدان جنگ درونی رفت
اینکه ازم ادله میخواهید همان ابتدا بهتون گفتم این ها بحثی نیست که من بیایم با دو سه تا جمله برای شما توضیح بدم برای مثال اشتباه فاحشی و که همه آن به اسلام نسبت میدهند عبارت : زن ها ناقص العقل هستند هست .
در باره ی این جمله کتابی منتشر شده که این معنای ناقص العقل یکی از معانیش در این کتاب به معنی ناقص در ارثیه هست نه اینکه استنباط بشه زن از لحاظ عقلی ناکامله حالا این ناقص در ارثیه به خاطر حق و حقوق مازادی که هر زنی میگیره از جمله مهریه و نفقه و شیر بها و موارد دیگر که تامین کامل مادی زن برعهده ی مرد می باشد حتی اسلام به مرد گفته اگر فقیر هم هستی واجبه که زنت رو تامین بکنی حالا فرض کنیم زنی نه شوهر داشته باشه نه پدر خودشم توانایی کار کردن را نداشته باشه این وظیفه ی حکومت هست که زن رو کاملا از نظر مادی تامین کنه با وجود این همه مزایا برای زن ناقص بودنش در ارثیه موجه میشود چون مرد به طور کلی سرپرست خانواده است یعنی مسئول و وظیفه ی معاش را بر عهده داره و هم هیچ یک از مزیای زن را نداره تازه مرد ارثیه ایی که میگیرد وظیفه دارد صرف خانواده اش بکند که شامل زنش هم میشود
در جامعه ی ما با وجود اینکه اسم اسلامی بودن را یدک میکشه اما قوانین زیاد اسلامی را رعایت نمیکنه مثلا اگر بر طبق این قانون اسلامی که حکومت موظف به تامین زنان بی سرپرست هست رو به طور کامل در جامعه رعایت میشد دیگه الان انقدر گدای زن یا زن هایی برای تامین معاش حاضر به خود فروشیند را نداشتیم گفتم که کاری به حرفت درباره جامعه ندارم اما درباره ی دین باهات مخالفم اگر به دین دقیق نگاه کنی متوجه میشی از همه نظر کامله و نقصی درش نیست
این توضیحاتی که دادم یک میلیونونیم ادله هایست برایت گفتم
اگرچه میدونم کسی و خواب میشه بیدار کرد اما کسی و که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدار کرد
درنهایت ازت سپاسگذارم که نظرت رو در اختیارمون گذاشتی
موفق باشی
الهه جان همه معمولا بر اساس قوانینی که اجرا میشه در کشورای اسلامی درباره ی دینشون فکر میکنن. حتی قوانینی از دین برداشت بد بشه و بشت بندش چیزای دیگه باشه .اما خیلیا از سر و ته قضیه برای نفع شخصی میزنن و دین رو خراب میکنن مثل همین صیفه. باورت نمیشه ولی معلم دینی محمد بهشون گفته بود که اگر بر شهوتتون نمیتونید غلبه کنید ازدواج کنید اگر شرایط ازدواج نیست صیغه کنید حالا برای یه بسر 15 ساله!!!!!!!!!!!!!!!خب همچین ادمایی میشن الگوی دینی تو مدرسه یا بزرگترش تو جامعه.اما درسته که ادم خودش باید در مورد اون دین تحقیق کنه نه این که صرفا به عملکرد کشور اسلامی نگاه کنه اما مبلغای دینی هم مطمئنا تا حد زیادی میتونن تو افکار مردم نسبت به دین تاثیر بذارن.
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
saba95
من قبول دارم که به تبعیض ها از مسائل دینی سرچشمه میگیره .مثلا یه نمونه اش حجاب اجباری هست.یه نمونه از خشونت های جنسیتی هم اینه که زن نمیتونه دقیقا مثل مرد تو جامعه فعایت های مختلف داشته باشه که اگر داشته باشه به چشم زن خراب بهش نگاه میکنن و درصدد سواستفاده برمیان.مواردش خیلی هست که صرفا برای اینکه مرد دچار مشکل نشه زن باید از حق طبیعی ازاد بودنش بزنه و یکسری قوانین رو رعایت کنه در صورتی که برای مرد هیچ قوائد بازدارنده تلنگر نمیشه.مثلا چقدر راحت میرن و صیغه میکنن ولی یه زن فقط باید یه مرد رو بپذیره.خب این میشه تبعیض و موارد بسیار دیگه ...به نظرم دین نیومده که ما صرفا یک تئوری هایی انجام بدیم تا نتیجه اش رو اون دنیا ببینیم .دین برای ساختن ادماست برای اینکه طرز فکرای اشتباهشونو اصلاح کنن و انسانیت پیدا کنن و کامل بشن.
بگذریم بزرگوار تاپیکی که با اهداف خاصی جهت بویلد جلوه دادن و تو جیه کرند بعضی از مسائل استارت شده باشه تا ابد بحث کردن هم دردی از زنان جامعه دوا نمیکنه چه قشر روشنفکرش چه روشنفکر نماش (هرچند همه رشد یافته فرهنگ دولتی هستند ) .
نهایت ماجرا هم با یک موفق باشید حل و فصل میشه_
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
در بحث مسائل دینی سه دسته از افراد وجود دارند :
1- افراد ی که فقط به ظواهر دین اهمیت میدهند اون قدر به ظاهر اهمیت میدهند که از خیلی از مسائل غافل میشند
2- عده ایی هم هستند که فقط به باطن اهمیت میدن و اصلا ظاهر امر براشون مهم نیست
3 - آخرین دسته کسانی هستند هم ظاهر دین و هم باطن براشون مهمه
دین باید هم در ظاهر و هم در باطن ما متجلی بکنه این طور میشه که میتونیم به انسانیت واقعی برسیم
اتفاقا اگر دین کاملا در جامعه رعایت بشه هیچ تبعیضی ما نمیبینیم برای مثال تعدد زوجات که که یکسری میگن اسلام برای مردان قرار داده در واقعش اینه که خدا در قرآن گفته اولا اجازه ی زن اول دوما رعایت عدالت و شرایط دیگر و در جای دیگری از قرآن گفته کسی نمیتونه عدالت را کامل رعایت کنه یعنی در واقع اومده این موضوع رو برای موارد خیلی خیلی خیلی نادر میگه که میشه یک در میلیونیوم
یا اینکه در جامعه یکسری خشک مذهب ها میگند زن فقط باید بشینه توی خونه در صورتی که اسلام همچین مسئله ی تایید نمیکنه و حتی در زمان پیامبر هم یکسری زنان دوشادوش مردان کار میکرند و تامین معاش میکردند و حتی یکسری در میدان های جنگ هم شرکت میکردند اگر غیر فعال بودن زنان از نظر اسلام مطلوب بود فعالیت های اجتماعی حضرت زهرا و حضرت مریم و حضرت زینب و ... که شاهدش بودیم رو نهی میکرد در صورتی فعالیت های آن برزگواران رو ارزش بخشیده
یا اینکه موضوع حجاب به عقیده ی من حتی اونایی که کافر هم هستند اگر متمدن باشند مسئله ی حجاب براشون اهمیت ویژه ایی داره چه بسا در خیلی از فیلم هاشونم این نکته رو بهش اشاره کردند حتی میتونم نمونه های زیادی بهتون بگم که به زنانی که براشون اهمیت داشت اون زنان حجاب بیشتری داشتند و حتی مردان هم همین طور
متاسفانه ما یاد گرفتیم تا حرف از حجاب میاد ذهنمون بره سمت حجاب زن و ... در صورتی اگر بخواییم عمقی نگاه کنیم حجاب امری هست که در همه چی باید باشه حجاب گفتار رفتار نگاه و ... که شاملشون حجاب ظاهری برای مرد و زن در جامعه میشه حتی در قرآن هم گفته مردان هم باید عفیف باشند یکی از معنا های عفیف داشتن حجاب است مطمئنن اگر هر کسی تمام حجاب های ظاهری و باطنیشو رعایت کنه میتوانیم جامعه ی سعادت مند ببینیم
من کاری به جامعه ندارم که به جای باز کردن فلسفه ی حجاب و از طریق منطق وارد شدن این مسئله رو به مردم بفهمونه اومده حجاب رو اجباری کرده
خدایی که خداست در قرآن گفته لا اکراه فی الدین یعنی گفته حتی دین اجباری نیست یعنی نباید با زور اجبار این مسئله تحمیل بشه
در واقع به نظره من نباید دین رو در جامعه اجباری میکردند مشکل از ریشه است
اما هر کسی که میاد این دین رو انتخاب میکنه باید از دستوراتش هم پیروی کنه و این دستورات رو ما به طور قطع باید از امام معصوم بشنویم دلیل خیلی از شبه ها و خیلی از تحریف ها به خاطره اینکه ما الان در دوره ی سردرگمی به سر میبریم چون امامون غایبه
ادعام نمیشه جامعه ی ما اسلامی است و خیلی تبعیض ها و خیلی قوانینی داره که کسایی که اطلاعات کمی دارند از اسلام بیزار میکنه
اما با این مطلب که دین باعث تبعض هست کاملا مخالفم
-
پاسخ : نشریه ی زنان آزاد اندیش
نقل قول:
نوشته اصلی توسط
saba95
الهه جان همه معمولا بر اساس قوانینی که اجرا میشه در کشورای اسلامی درباره ی دینشون فکر میکنن. حتی قوانینی از دین برداشت بد بشه و بشت بندش چیزای دیگه باشه .اما خیلیا از سر و ته قضیه برای نفع شخصی میزنن و دین رو خراب میکنن مثل همین صیفه. باورت نمیشه ولی معلم دینی محمد بهشون گفته بود که اگر بر شهوتتون نمیتونید غلبه کنید ازدواج کنید اگر شرایط ازدواج نیست صیغه کنید حالا برای یه بسر 15 ساله!!!!!!!!!!!!!!!خب همچین ادمایی میشن الگوی دینی تو مدرسه یا بزرگترش تو جامعه.اما درسته که ادم خودش باید در مورد اون دین تحقیق کنه نه این که صرفا به عملکرد کشور اسلامی نگاه کنه اما مبلغای دینی هم مطمئنا تا حد زیادی میتونن تو افکار مردم نسبت به دین تاثیر بذارن.
عزیزم من نمیگم یکسری که به اصطلاح قصدشون تبلیغ دین اما در واقع دارند با اسلام به کمر اسلام میزنند کا خوبی میکند
بله قبول دارم مبلغ های دینی در این قضیه تاثیر دارند اما کسی که میخواد اسلام رو انتخاب کنه وظیفه اش اینکه فقط به دوروبرش نگاه نکنه به تعبیری نوک دماغشو نگاه نکنه و خودش دنبال تحقیق و بررسی بره بعد نتیجه گیری کنه
به قول شاعر اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست
-
پاسخ : استفاده از پتانسیل زنان در جامعه
اگر پدرانمان در مقابل چشمان ما مادرانمان را مى بوسيدند
اگر قديمى ترها به زنانشان نمى گفتند منزل و با اسم فرزندِ پسر خطابشان نمى کردند
اگر گهگاهى به جاى پوشک و ملافه و آبکش ، کتاب و قلم دست مادرانمان مى ديديم
اگر ياد مى گرفتيم زنى که عطر ميزند فاحشه نيست
اگر ياد مى گرفتيم زنى که مى خندد و گيسوانش را به باد مى سپارد قصد خود فروشى ندارد
اگر با صداى پاشنه هاى کفش يک زن ، هزار و يک سر نمى چرخيد به سمت صدا
اگر هر مردى را که با همسرش مهربان بود و به او شاخه گلى تقديم مى کرد زن ذليل ناميده نمى شد
و هزار و يک اگر و اماى ديگر ..
امروز زن ها را معيار عقده هاى جنسى جامعه قرار نمي دادند
معيارهايمان را اشتباه نوشتند
اشتباه." ..!
-
پاسخ : استفاده از پتانسیل زنان در جامعه
زل زده بودم به یک مرد اروپایی و با خودم می گفتم چه خوش تیپ!
ناگهان همسرش از در امد تو.
توي کشتی نشسته بودیم.
در این مدت به زن ها زیاد نگاه نکرده بودم . اغلب زیاد به آدم ها نگاه نمی کنم، کلیت یک فضا بیشتر برایم جذاب است، یا گاهی جزئیاتی خیلی خاص در زنده ها و اشیا.
زن آن مرد توجه من را به خودش جلب کرد. تمام تن، دست ها، پاهای او لک و پیس داشت، اما او پیراهن باز و دامن کوتاه پوشیده بود.
از آن روز به زنان بیشتری نگاه کردم، دختر رزوشن فلان جا که خیلی اضافه وزن دارد و نیم تنه می پوشد.
فلان زن که چند خال گوشتی روی سینه اش داشت اما لباس باز پوشیده بود.
رگ های واریس فلان زن و دامن کوتاهش.
با خودم فکر کردم چرا ندیده بودمشان؟ و اگر این ویژگی ها در بدن من بود چه اتفاقی رخ میداد؟
قطعا لباس باز نمی پوشیدم یا حتی هیچوقت لباس تنگ به تن نمی کردم مبادا چربی هایم بزند بیرون .
بعد به مردها فکر کردم، به زندگی هایی که از جسمانیت عبور کرده ، مردهایی که نمی گویند خال گوشتی ات را بردار، یک فکری به حال خط واریس ات بکن، زن چاق که نیم تنه نمی پوشد،ماه گرفتگی ات را درست کن.
#فهمیدم_باز_پوشیدن_زن_های_آن جا_نه_از_بهر_خودنماییست_که_ا ز_بهر_راحتیست
من به زن های کشورم فکر کردم!!
ابروهات رو وردار خب!
چرا نمیری لیزر؟
چرا نمیری خال گوشتی رو برداری؟ واااا، این چه هیکلیست؟
با این هیکل چه لختی هم پوشیده! چقدر بيريخته طرف و ... چه کوتاهه. چه درازه .
دارم به معنای جهان اول و سوم فکر می کنم و به عبور....
و چه سخت که ما هنوز برای هم لباس می پوشیم ,برای هم رژیم می گیریم و جسم و فیزیک به بدترین شکل ممکن اولویت ماست، شبیه هم بودن،برای زیبا بودن!!
نداشتن خود باوری و اعتماد به نفس و مخفی کردن نداشته هایمان در پشت نقاب اندام وبینی های عمل شده ولبهای ......به راستی چرا اینگونه شدیم ؟
چرا در عین حالی که دیگران را واقعا نمیبینیم و دوست نداریم و احترام نمیگذاریم و....
اما تمام زندگیمان را بر اساس نگاهشان تنظیم میکنیم ؟؟؟
تفاوت ما با آنان فقط در منطقه جغرافیایی و وضعیت اقتصاد و... نیست که در طرز فكر جهان سوميان است.
مفهوم ازادی در آنجا رها شدن از لباس وپوشش نیست بلکه رهایی از تفکرات و ذهنیت ها وخرافات و افکار مسمومیست که زندگیهای ما را شبیه بردگان کرده.
اری ما برده یکدیگر شدیم.
برده نگاه یکدیگر و قضاوت های بیجای یکدیگر.
ای کاش رها شویم..
به قلم #تهمينه_حدادي
-
پاسخ : استفاده از پتانسیل زنان در جامعه
(ربات تلگرام) #شوخی_های_جنسیتی_و_قومی
#گفتار_اول
#بخند_بی_خیال، #سخت_نگیر
"بخند، بیخیال، سخت نگیر بابا" جواب آن دسته از کسانی است که از آنها درخواست می شود که؛ دوست عزیز لطفا از این دست جوک ها برای من نفرست.
تلگرام، وایبر، تانگو، لاین ، واتس آپ و شبکه های ارتباطی نوین دیگر، خوش اقبال ترین راه های ارتباطی مردم در داخل ایران محسوب می شوند.
هر چند وقت یکبار موج سواری پیامک ها بر روی سوژه های خاص بیشتر می شود.
بیشتر جوک های که در فضای آنلاین رد و بدل می شود محتوای مذهبی، سیاسی ، قومی و جنسیتی دارد.
تا همین چند وقت پیش جوک هایی که هر دو جنس مرد و زن را با مبتذل ترین کلمه ها می نواخت با این کلمه "مورد داشتیم که.... " شروع می شد و حالا " الکی مثلا....." جای آن را گرفته است.
"وقاحت دهه هفتادی ها" ، " یک روز یک ترکِ ، یک لُرِ .... " از دیگر جوک های فضای ارتباطی آنلاین هستند.
به نظر می رسد گروهای تلگرامی بیشترین فضا را برای رد و بدل کردن ازین دست جوک ها به خودشان اختصاص داده اند.
البته فرستادن چند باره پیامک ها فقط مربوط به جوک ها نیست.
اطلاعات نادرست پزشکی ،سلامتی و روانشناسی هم شامل این محتوا می شود.
جست و جو کردن درباره اینکه چه کسی و چه کسانی این قبیل جوک ها را می سازند، راه به جایی نمی برد.
باید تک تک ما کاربران خود را در برابر اشاعه ابتذال، تبعیض جنسیتی و قومی، خشونت و نژادپرستی مسئول بدانیم.
راهی که برای کاهش دادن انتشار این جوک ها وجود دارد این است که کاربران هر آنچه محتوای این چنینی دارد را دوباره برای دیگری ارسال نکنند و به این نکته توجه داشته باشند که ارسال دوباره چنین جوک هایی به این معنی است که من نه تنها به محتوای آنها باور و عقیده دارم بلکه برای چرخاندن چرخ تبعیض و ابتذال تلاش می کنم. حتی این تلاش به بهای یک دقیقه خندیدن من و یا خنداندن دیگران باشد.
واقعیت این است که بسیاری از کاربران چندان توجهی به محتوای این جوک ها ندارند و با "سخت نگیر بابا"، از هر نوع مسئولیت فرهنگی و اجتماعی شانه خالی می کنند.
پایان گفتار اول
ادامه دارد...
به قلم #لیلا_سعادتی #پروانه_حسینی #محسن_فرشیدی #آیدا_قجر در گروه نویسندگان اجتماعی نشریه زنان آزاد اندیش
-
پاسخ : استفاده از پتانسیل زنان در جامعه
#شوخی_های_جنسیتی_و_قومی
#گفتار_دوم
#جوک_های_جنسیتی_و_تغذیه_از_ک یشه_ها
جوک های جنسیتی و قومیتی معمولا از کلیشه ها و استریوتایپ هایی تغذیه می شوند که خود بر اساس ارتباط دادن ویژگی هایی خاص (مثل کم هوشی) به گروه زنان یا قوم ساخته شده.
جوک ها یا از نوع مغرضانه هستند یا خیرخواهانه بوجود می آیند.
هدف جوک مغرضانه تقویت کلیشه هاست، بر وجود ویژگی های مذکور تاکید دارد، قصد ایجاد تغییر ندارد، و صراحتا سرکوبگرانه ست.
جوک نوع خیرخوهانه نیت بدی ندارد. حتی می خواهد با برجسته کردن آن ویژگی ها سوژه و جامعه را تشویق به تغییر کند. اما "نیت" معیار درستی برای تشخیص مضر بودن یا نبودن جوک نیست.
مهم اثریست که جوک در وضعیت زندگی گروه سوژه میگذارد.
این نوع جوک اگر دو هدف را (که طنز سازنده باید داشته باشد) دنبال نکند خود به جوک سرکوبگر تبدیل می شود: یکی ایجاد شک در درستی استریوتایپ ها و دوم اشاره به دلایل تاریخی آنها که معمولا ریشه در تبعیض ها و غرض های اجتماعی، سیاسی دارد.
تاثیر جوک ها همچنین بستگی زیادی به روابط قدرت دارد.
همین نکته وجه تمایز بین جوک های جنسیتی یا قومیتی با جوک هاییست که علیه قدرت سیاسی ساخته می شود.
اگر گروه سوژه نسبت به گروه جوک ساز از قدرت کمتری بهره مند و تحت تبعیض باشد، شدت تخریب جوک ها بیشتر می شود.
طنز در صورتی می تواند سازنده باشد که به جای تقویت استریوتایپ ها خودِ باور داشتن به کلیشه ها و عوامل تبعیض را دستمایه شوخی قرار دهد.
پدیده اصرار بیمارگونه به تولید و پخش انبوه جوک های سرکوبگر در شبکه های اجتماعی گویا دارد نوع دیگری از جوک را می سازد که شاید بتوان آن را جوک خیره سرانه نامید.
پایان گفتار دوم
ادامه دارد...
به قلم #لیلا_سعادتی #پروانه_حسینی #محسن_فرشیدی #آیدا_قجر
در گروه نویسندگان اجتماعی نشریه زنان آزاد اندیش
┏━━━✨ ✨━━━┓
⠀ @zananeazadandish
-
پاسخ : استفاده از پتانسیل زنان در جامعه
#شوخی_های_جنسیتی_و_قومی
#گفتار_سوم
#تولید_کلیشه_های_ضد_زن_و_مرد الارانه
#تضعیف_اعتماد_عمومی_به_زنان
رواج جوکهای ************یستی در برنامههایی مثل تلگرام، وایبر، واتسآپ و یا در قالب اساماس در هفتههای گذشته توسط بسیاری از فعالین حقوق برابر هشدار و مورد توجه قرار گرفته بود.
مدیر گروه آموزش و زبان ادب فارسی حالا این موضوع را به شکلی رسمی تایید کرده است.
جایی که او میگوید یک سوم میلیونها پیامکی که روزانه در ایران ارسال میشوند، اکثرا توسط پسران و حاوی مطالب جنسیتزده و در کل توهین و تمسخر هستند.
پیامهای کوتاه رد و بدل شدهی در این دسته، قالبا کلیشههایی که حاصل فرهنگ مردسالار هستند را بازتولید میکنند.
در گذشته اگر عموم جوکهای توهین آمیز با یک ترک، لر، عرب و … آغاز میشد، که آنهم البته نکوهیده است، امروزه بیشتر با یک دختر، و یک زن شروع میشوند.
مردانه یا زنانه بودن رفتارها، زیرمجموعهای از کلیشههای جنسیتی هستند و بیش از آنکه محصول امور زیستی باشند، مقولهای اجتماعی و فرهنگی هستند.
در این جوکها، مردان در بیشتر موارد منطقی، باهوش و مستقل ترسیم میشوند و در مقابل زنان طیف احساساتی، غیر منطقی، منفعل و نیازمند کمک توصیف میشوند.
رانندگی، نوع پوشش، حضور در دانشگاه و یا شاغل بودن زنان در آنها به تمسخر کشیده میشود.
اضافه بر آن اگر اشتباهی از سوی یکی از زنان به عنوان مثال در رانندگی صورت بپذیرد، عموما به کل زنان تعمیم داده میشود، در صورتی که برای مردان اینچنین قضاوتی صورت نمیگیرد و هر اشتباه فردی تنها به همان فرد ختم میشود و نه کل مردان.
تولید و انتشار این جوکها که در برخی مواقع از سوی خود زنان نیز ارسال میشوند، واکنش فرهنگ مردسالار به حضور موفق و فراگیر زنان در جامعه است و ساختار موجود از سرِ ناتوانی دست به تخریب و تحقیر زنان به شکلهای مختلف میزند، زنانی که باید یادمان باشد رشد و پیشرفت جامعه تنها با حضور آنها میسر است.
این بازتولید کلیشهها میتواند در کتابهای درسی کودکان نمود پیدا کند، یا در برنامههای ضدزنِ رسانههای مختلف و یا در قالب جوکهای ************یستی علیه زنان.
هدف تمامی این کارها فارغ از اینکه از سوی چه فرد، گروه یا ارگانی صورت بگیرد، دارای یک نقطه مشترک میباشد و آن تضعیف اعتماد عمومی نسبت به دانش و توانایی زنان و مشروعیت بخشیدن به انواع خشونت، تبعیضها و در نهایت محرومیت زنان از عرصههای مختلف اجتماعی است.
پایان گفتار سوم
ادامه دارد...
به قلم #لیلا_سعادتی #پروانه_حسینی #محسن_فرشیدی #آیدا_قجر
در گروه نویسندگان اجتماعی نشریه زنان آزاد اندیش
┏━━━✨ ✨━━━┓
⠀ @zananeazadandish
-
پاسخ : استفاده از پتانسیل زنان در جامعه
(ربات تلگرام) #شوخی_های_جنسیتی_و_قومی
#گفتار_چهارم
#بازتاب_جک_های_جنسیتی
ابزار ارتباطی ارزانقیمت در جامعهای که به تازگی وارد دنیای نسبتا آزادتر ارتباطات شده٬ به وسیلهای برای به اشتراکگذاری موارد جالب توجه همان جامعه تبدیل میشود.
این دنیای آزادتر که با گسترش تلگرام نیز همراه شده٬ میتواند بازتابی از جامعه ایران و ادبیات غالب آن باشد.
روحیه طنز که یکی از خصایل ما ایرانیان شناخته میشود ولی عدم آموزش و گسترش مفاهیم برابری انسانها و درآمیختگی طنز و تمسخر باعث میشود که این فرهنگ و ادبیات توسط ابزارهای ارتباطی گسترش یابد.
کنار کشیدن از این محتوا نیز در میان اکثریت جامعه "سانتیمانتالیستی"٬ "رادیکالیستی" یا "ایدهآلیستی" تعبیر میشود؛ از روزنامهنگار تا اهل بازار.
این محتوا اما مفاهیم ************یستی٬ ضدیت با اقوام و ملتها یا تبعیضهای جنسی٬ جنسیتی یا تمسخر ناتواناییهای جسمی را بازتولید میکند که همواره بخشی از زمان ارتباط افراد با یکدیگر را تشکیل میدهد.
پیشتر در جمعهای خانوادگی شخصی طناز بود که با بازگویی این محتوا٬ جمع را به اصطلاح گرم میکرد.
آمارها حکایت از ارسال حجم گسترده پیامک ها با محتوای "طنزهای سیاسی، قومی و جنسی" دارد.
باید نگران چه بود حجم گسترده این پیامک ها و یا محتوای آنها؟
شاید بتوان ادعا کرد که محتوای برخی از این طنزهای مربوط به گروهای قومی موجب نفرت پراکنی است که خود می تواند زمینه اختلافات در میان اقوام مختلف ایرانی را پر رنگ کرده و در نتیجه مانع ایجاد و گسترش فرهنگ تسامح و مدارا شود.
و یا طنزهایی که جنبه جنسیتی داشته و موجب تخریب شخصیت زن مرد و تتزل آنها به موجوداتی صرفا جنسی است.
بنابراین باید در خصوص محتوای این طنزها به طور جدی نگران بود و از طریق وسائل ارتباط جمعی آزاد، در فرهنگ سازی و اشاعه اصول برابری، نوع دوستی، احترام، مدارا و تسامح کوشید.
پایان
به قلم #لیلا_سعادتی #پروانه_حسینی #محسن_فرشیدی #آیدا_قجر
در گروه نویسندگان اجتماعی نشریه زنان آزاد اندیش
┏━━━✨ ✨━━━┓
⠀ @zananeazadandish
-
پاسخ : استفاده از پتانسیل زنان در جامعه
#تفکیک_جنسیتی
زمانی که انسان ها بر اساس جنسیت از هم جدا و به اصطلاح تفکیک میشوند این تفکر در بین افراد جامعه خصوص مردان شکل می گیرد که زن صرفاً یک شیء است.
تقلیل دادن کرامت انسانی در حد یک شیء عواقب مخرب و زیانباری دارد که در اینجا تنها به موارد مخرب روانشناختی آن اشاره می کنم.
#اثرات_روانشناختی_منفی
❌ #شی_انگاری که در ایران بواسطه تفکیک جنسیتی بدان دامن زده می شود
❌ #شرم_از_بدن
❌ #اضطراب_آشکار (به عنوان مثال، ترس از ارزیابی منفی از ظاهر فرد در سطح جامعه) که منجر به بروز اختلالات اضطرابی همانند: اختلال خوردن و هراس اجتماعی میشود.
نمود اینگونه عملکردها باعث ترس زنان از ظاهر شدن در سطح اجتماع می شود که در نگاهی دیگر باعث بروز کژکاریهای رفتاری میشود.
از جمله این کژکاری های رفتاری توجه بیش از حد به ظاهر در بین زنان مخصوصاً دختران جوان است که شرایط نامطلوبی در چشمانداز شهری بوجود آورده است.
شکل ظاهری اینگونه شیءانگاری ها آرایش مفرط زنان در سطح شهر برای خنثی و کم کردن اینگونه اضطرابهای تلقینشده بواسطه طرح های غیرکارشناسی توسط سیاست های تفکیک جنسیتی است.
ایکاش تصمیمگیران حوزه اجتماعی ایران بجای مطرح کردن اینگونه طرحها و در نهایت عملی کردن آنها که اثرات مخرب در ابعاد مختلف روانی اجتماعی برای هر دو جنس (زن و مرد) دارد؛ آموزش های گسترده در جهت خنثی کردن نگاه جنسیتی (شیء انگاری) در سطوح مختلف ارائه میدادند. .
به قلم #محمد_کیان_بخت در گروه نویسندگان اجتماعی نشریه زنان آزاداندیش
┏━━━✨ ✨━━━┓
⠀ @zananeazadandish
┗━━━✨ ✨