متقاضیان بسیاری در دنیا وجود دارند که نمی دانند به چه سبب استخدام نشده اند زیرا تصور می کنند تجربه و تخصص کافی برای کسب شغل مورد نظر را داشته اند.





یک جوینده کار جوان و بی تجربه در همان ۱۵ دقیقه اول، یکی از اشتباهات خود را مرتکب شد و آن این بود که بدون عذرخواهی از مصاحبه کننده، از او پرسید که آیا سطل زباله دارد تا او آدامس خود را دور بیندازد. متقاضیان بسیاری در دنیا وجود دارند که نمی دانند به چه سبب استخدام نشده اند زیرا تصور می کنند تجربه و تخصص کافی برای کسب شغل مورد نظر را داشته اند. اما باید بدانید مدیران شرکت های بزرگ فقط به تجربه و اطلاعات توجه نمی کنند و در طول مصاحبه کاری موارد ریز دیگری نیز وجود دارند که باید آنها را رعایت کرد.

در همین راستا، کارشناسی به نام دنی تیکتین کوپلیک، تحقیقاتی در مورد جویندگان ۲۰ تا ۳۲ ساله انجام داده است و نام آن را Generation Y – نسلی که همیشه دنبال چرایی مسایل است – نامیده است. این اشخاص اصولا اشتباهاتی انجام می دهند که سبب از دست دادن موقعیت کاری خود می شوند.
برخی از این اشتباهات را در ادامه برایتان ذکر کرده ایم تا اگر جوینده کار میباشید از انجام آنها پرهیز کنید.



۱٫ حق به جانب رفتار کردن
یکی از اشتباهات تربیتی نسل تازه این است که خانواده ها آنها را طوری بار آورده اند که تصور می کنند هر طور می خواهند می توانند رفتار کنند و این حق آنها است. به طور مثال، فردی که تازه استخدام شده است همان روز اول به مسوول بخش خود می گوید که باید امروز زود برود تا به کلاس زبان خود برسد. این مساله نشان می دهد او مسوولیت پذیر و برای انجام آن کار مناسب نیست.



۲٫ دیر یاد گرفتن کارها
دانشجویانی که سال یا ترم آخر تحصیلات خود را سپری می کند باید در تعطیلات تابستان دوره کارآموزی شغلی که می خواهد اتخاذ کند را پشت سر بگذارد. این اشخاص وقتی وارد بازار کار می شوند، چون دوره کارآموزی گذرانده اند سریع تر کار را یاد می گیرند و می توانند پیشرفت کنند. اما برعکس، فردی که تازه پس از پایان درس خود می خواهد کار پیدا کند بسیار دیرتر از گروه اول مسایل لازم را یاد می گیرد و این می تواند منجر به از دست دادن شغلش بشود.



۳٫ زیرمجموعه گروه دانش آموخته ها
والدین یا دوستان با تجربه جویندگان کار باید آنها را آگاه کنند که بهترین مکان برای تجربه کار همان دانشگاه است. متقاضیان باید از دوران تحصیل با اشخاص کارشناس و با تجربه در ارتباط باشند تا پس زمینه ذهنی برای ورود به دنیای کار را داشته باشند.



۴٫ رزومه های خودمحور
جویندگان جوان کار عموما در نوشتن رزومه مهارت لازم را ندارند و نمی دانند چگونه باید از کلمات و عبارت های لازم بهره بگیرند. یکی از بارزترین اشتباهات این اشخاص نوشتن نیازهای خود و مسایلی است که برای خود آنها مهم است و می خواهند داشته باشند. اما اطلاعات کافی و لازم را به کافرما نمی دهند تا از توانمندی های آنها آگاه شوند. به طور مثال، یک جوینده کار تازه کار در رزومه خود می نویسد: من به خوبی می توانم از مهارت ها و ایده های خود استفاده کنم و یادگیری بالایی هم دارم. این جملات هیچ اطلاعاتی در مورد مهارت های شما به کارفرما نمی دهد. بنابراین، رزومه خود را نزد یک فرد باتجربه بنویسید تا کمترین میزان خطا را داشته باشد.



۵٫ نامه مکمل رزومه نیز دقیقا تکرار رزومه است
بسیاری از متقاضیان جوان، حتی نامه اطلاعات تکمیلی خود را نیز درست شبیه رزومه می نویسند. این نامه تقریبا نوعی پروپوزال است تا مهارت های متقاضی را نشان دهد. نباید آن را شبیه رزومه بنویسید.



۶٫ پاک کردن اطلاعات نامناسب در شبکه های اجتماعی
پیش از استخدام در یک شرکت معتبر، بهتر است اطلاعات نامناسب یا هر گونه عکس و مطلبی که در شبکه های آنلاین دارید را حذف و پاک کنید. این مساله می تواند به ضرر شما تمام شود.



۷٫ تحقیقات ضعیف
یکی دیگر از اشتباهات متقاضیان این است که پیش از رفتن به شرکت مقصد برای مصاحبه، وب پایگاه اینترنتی آنها را درست و کامل مطالعه نمی کنند. درست این است که پیش از تقاضا، همه خبرها و فعالیت های شرکت را مطالعه کنید و در مورد فعالیت ها، اهداف و چشم اندازه شرکت اطلاعات مناسبی داشته باشید.



۸٫ تشکر لازم را انجام نمی دهید
هنگامی که مصاحبه کاری شما تمام می گردد از مصاحبه کننده برای این که برای شما زمان گذاشته است، تشکر کنید. این کار سبب می گردد تا حساب دیگری روی شما داشته باشند و احتمال قبولی شما را بالا می برد. حتی برای محکم کاری می توانید ایمیل تشکر نیز برای آنها ارسال کنید.



۹٫ در آگهی ها دنبال کار گشتن
باید بدانید بیشتر اشخاصی که در شرکتی مشغول کار می شوند به واسطه آشنایان و دوستان خود کارشان را پیدا کرده اند. بنابراین، به جای اینکه همه زمان خود را در میان آگهی های آنلاین و روزنامه ها صرف کنید، به دنبال اشخاصی باشید که می توانند سببات استخدام شما در شرکت مورد نظر را به وجود بیاورند.